Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 16 september 2010

Cursus Open Boek Leescoördinator van start gegaan


Elf leerkrachten van zes verschillende scholen uit Capelle en Zoetermeer kwamen gisteren in de bibliotheek voor de start van de cursus Open Boek, leescoördinator. Deze cursus is ontwikkeld door kinderboekenkenner en -verkoper Jos Walta uit Eindhoven met het doel locale netwerken op te zetten om het lezen bij kinderen te bevorderen. De belangstelling is groot. Stichting Lezen heeft zijn idee omarmd en samen trainen zij mensen uit onderwijs- en bibliotheekwereld om deze cursus voor hem te gaan geven. Zo ook in Capelle.
Het idee is niet alleen een lokaal netwerk op te bouwen waarin mensen ervaringen en kennis met elkaar uitwisselen. In de cursus krijgen de leerkrachten ook nieuwe boeken tips (leerkracht groep 8 en fanatieke lezer: 'Wat zijn er vreselijk veel boeken waar ik nog nooit van gehoord heb! Moet ik maar snel eens verandering in brengen.') en alternatieve werkvormen aangereikt. De volgende bijeenkomsten zullen gaan over leesplezier, avi-, technisch en begrijpend lezen, het opzetten en/of verfrissen van de schoolbibliotheek en het schrijven van een schoolleesplan dat wordt opgenomen in het beleidsplan van de school. Maar daarover later meer.
Gisteren werd er volop gevraagd, verteld en uitgewisseld naar aanleiding van de boektips en de mindmaps die de cursisten hadden gemaakt over hun eigen leesgeschiedenis. Eén mindmap viel op. De vorm was anders (zie foto) en de toelichting ook. In tegenstelling tot de andere aanwezigen heeft zij 'helemaal niks' met lezen. 'Ja, wel met boeken, hoor. Ik ga graag bij Donner in de kelder neuzen. Ze zijn prachtig om te zien en ik koop ook veel boeken. Maar niet om te lezen, gewoon voor de heb. Maar voorlezen in mijn klas (groep 4/5), dat doe ik wel graag!'
Om elkaar op de hoogte te houden van tips is een Facebookpagina geopend voor Open Boekcursisten en andere belangstellenden.

donderdag 19 augustus 2010

Mooiste boek?



Dat zou Alice in wonderland kunnen zijn.... Moet je wel een iPad hebben. Een mooi boek is het wel :)

woensdag 18 augustus 2010

Oeps!



Hier worden we niet blij van!

donderdag 24 juni 2010

Het kan ook andersom....

Nu veel boeken gedigitaliseerd worden heeft Rianne van Duin de boel omgedraaid en aantrekkelijke gamekenmerken in haar prentenboek Jouw avontuur gestopt.



Het is een boek, het werkt als een game. De lezer krijgt een opdracht en kiest op iedere pagina zijn eigen route. Afhankelijk van de gekozen weg, spelen zich verschillende scenario's af. Een innovatief boek met veel gleufjes, doorkijkjes en flapjes. Én interactie... Kijk voor meer op www.jouwavontuur.nl.

vrijdag 28 mei 2010

donderdag 6 mei 2010

Aandacht voor lezen



Als dit geen leesbevordering is... Of de leerlingen meer of liever gaan lezen weet ik niet, maar aandacht krijgt het lezen zo wel!

donderdag 29 april 2010

Mooie-zinnen-boekje van Anne Frank


Doe jij dat ook wel eens? Een mooie zin opschrijven in een speciaal boekje? Omdat je hem zo mooi vindt en niet wilt vergeten? Ik neem het me wel vaak voor als ik iets moois lees. Maar meestal lees ik dan eerst verder en weet ik later niet meer op welke bladzijde het stond. Anne schreef haar favoriete zinnen wel op in haar mooie-zinnen-boekje. In de bieb is hier van 27 april tot en met 31 mei een tentoonstelling over.