Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 16 september 2010

Cursus Open Boek Leescoördinator van start gegaan


Elf leerkrachten van zes verschillende scholen uit Capelle en Zoetermeer kwamen gisteren in de bibliotheek voor de start van de cursus Open Boek, leescoördinator. Deze cursus is ontwikkeld door kinderboekenkenner en -verkoper Jos Walta uit Eindhoven met het doel locale netwerken op te zetten om het lezen bij kinderen te bevorderen. De belangstelling is groot. Stichting Lezen heeft zijn idee omarmd en samen trainen zij mensen uit onderwijs- en bibliotheekwereld om deze cursus voor hem te gaan geven. Zo ook in Capelle.
Het idee is niet alleen een lokaal netwerk op te bouwen waarin mensen ervaringen en kennis met elkaar uitwisselen. In de cursus krijgen de leerkrachten ook nieuwe boeken tips (leerkracht groep 8 en fanatieke lezer: 'Wat zijn er vreselijk veel boeken waar ik nog nooit van gehoord heb! Moet ik maar snel eens verandering in brengen.') en alternatieve werkvormen aangereikt. De volgende bijeenkomsten zullen gaan over leesplezier, avi-, technisch en begrijpend lezen, het opzetten en/of verfrissen van de schoolbibliotheek en het schrijven van een schoolleesplan dat wordt opgenomen in het beleidsplan van de school. Maar daarover later meer.
Gisteren werd er volop gevraagd, verteld en uitgewisseld naar aanleiding van de boektips en de mindmaps die de cursisten hadden gemaakt over hun eigen leesgeschiedenis. Eén mindmap viel op. De vorm was anders (zie foto) en de toelichting ook. In tegenstelling tot de andere aanwezigen heeft zij 'helemaal niks' met lezen. 'Ja, wel met boeken, hoor. Ik ga graag bij Donner in de kelder neuzen. Ze zijn prachtig om te zien en ik koop ook veel boeken. Maar niet om te lezen, gewoon voor de heb. Maar voorlezen in mijn klas (groep 4/5), dat doe ik wel graag!'
Om elkaar op de hoogte te houden van tips is een Facebookpagina geopend voor Open Boekcursisten en andere belangstellenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten