Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label leesplezier. Alle posts tonen
Posts tonen met het label leesplezier. Alle posts tonen

woensdag 10 april 2013

Hoera voor de Biepklup!

In groep drie zijn er veel kinderen die lezen moeilijk, maar leuk vinden.
Er zijn een paar kinderen die lezen alleen maar leuk vinden. En helaas zijn er ook altijd kinderen die lezen heel erg moeilijk en helemaal niet zo leuk vinden.
Voor deze kinderen heb ik samen met de juffen een 'Biepklup' bedacht. Eens in de week mogen ze met mij mee, om lekker in een boek te bladeren, of te kletsen over boeken, en af en toe te luisteren of zelf eens wat te lezen. Leesplezier staat voorop.
We hebben 'Haas is hip'van Annemarie Bon en Gertie Jaquet al helemaal uitgelezen, dat was heel leuk. Nu zijn we bezig om het prachtige dikke groeiboek van Dirk Nielandt, met de wonderlijke illustraties van Tom Schamp  te bekijken.
Elke dag wordt er op deze school lekker gelezen. In de ochtend, en in de middag is er een vrij leesmoment.
De juf vertelde me dat de biepklupkinderen nu af en toe een paar minuutjes verdwijnen in hun boek.
Hoera voor de biepklup !


vrijdag 1 maart 2013

Tijdgenoten

Of een Vlaamse blik op jeugdliteratuur.

Oei. Het boemeltreintje van Roosendaal naar Antwerpen kent een hoop tussenliggende stations.
Een mooie gelegenheid om schoolgaande Vlaamse pubers eens te observeren. Jammer dat je dan de lunch mist in het prachtige pand aan het Hof van Liere waar ik naartoe ga voor het colloquium over jeugdliteratuur met de titel 'Tijdgenoten'. Een middag georganiseerd door Vanessa Joosen van Universteit Antwerpen en Stichting Lezen (be).

Nét op tijd kom ik aangerend, om aan te schuiven voor de eerste spreker van deze middag. Omdat ik genoten heb van de avondcursus kinder- en jeugdliteratuur twee jaar geleden, was ik benieuwd naar méér.

De eerste spreker dus. Mevrouw Rita Ghesquiere, een naam die ik alleen kende van de achtergrondcollectie van ons team educatie hier in de bieb. Haar reflecties over onderzoek naar jeugdliteratuur zetten tot denken.
Bijvoorbeeld. De term 'jeugdliteratuur'is een noodzakelijk kwaad, om zichtbaar te zijn. Men heeft het toch ook niet over 'volwassenenliteratuur'?
En de status van jeugdliteratuur is hoger dan die van kinderliteratuur. Bepaalt leeftijd van de doelgroep dan het aanzien?
En een mooie vond ik: Jeugdliteratuur is vaak een mix van literatuur, ideologie, pedagogiek en kunst. Voíla.


Dan een 'piepkuiken' zoals ze zichzelf aankondigt.
Sara van den Bossche, van Universiteit Gent is bezig met een onderzoek naar de impact van Astrid Lindgren.(Ik hoop dat ik het zo goed opschrijf).
Recensies van héél vroeger komen voorbij, en de titels van Lindgren vliegen om de oren.
Herlezen! Voorlezen! Ik krijg er zo'n zin in. Meer kinderen moeten kennis maken met Ronja, en Karlsson, en Lotta. De namen van deze boekfiguren worden ook nog eens perfect uitgesproken door de spreektster. Knap!
Misschien kan ik ergens wel een projectje 'Lindrgen' starten.. hmm.

Annemie Leysen, recensente, neemt ons mee in haar overwegingen en criteria waarmee jeugdboeken langs de meetlat worden gelegd. Als het erover gaat dat 'goede'jeugdliteratuur elitair zou zijn, haalt ze een uitspraak van Guus Kuijer aan. "Alles, - lopen, fietsen- is elitair, wanneer je niet tot leren bereid bent."
En ook hoor ik haar iemand citeren die heeft gezegd: "In een hoofd passen maar enkele boeken precíes".
Mooi he.

Dan Vanessa Joosen. Ik was in de trein net begonnen aan haar 'Wit als sneeuw, zwart als inkt'. Over de sprookjes van Grimm in de Nederlandstalige literatuur. De sprookjes zegt ze even achter zich te laten, om zich te storten op een totaal ander onderwerp. 'Childism'.
Over hoe volwassenen zich gedragen in het kinderboek, in dit geval in de boeken van Guus Kuijer. Niet altijd even prettig. 'Het boek van alle dingen' heb ik nog altijd niet gelezen, en staat nu hoog op het verlanglijstje.

Dan nog een aantal panels, met beroepsleesbevorderaars.
'De eenzaamheid van de boekenjuf' kreeg één van de panels mee als titel.
Zeer bevlogen dames aan het woord, vertellen hoe zij kinderen aansteken met het leesvirus. Ze stellen zich wel wat bescheiden op, vond ik. Ze maakten het de leerkrachten makkelijk, door ze een vrij uurtje te bezorgen terwijl de leerlingen in de bibliotheek rondliepen. Of ze laten een boek slingeren om meesters en juffen te inspireren.
Ieder z'n vak, is het credo van de boekenjuf, en daarom kunnen we niet van alle leerkrachten verwachten dat ze vol vuur leesplezier doorgeven.
Of toch?
Misschien is het mijn onbescheiden Hollandse inslag, maar ik vind wél dat je mag verwachten dat leerkrachten weten wat hun kinderen graag lezen. Dat ze de tijd nemen om een mooi verhaal voor te lezen, of een boekenkring te leiden. Dat ze weten wat 'hot' is en wat 'not'.
Want inmiddels is toch wel duidelijk wat lezen voor kinderen doet. (Tijd voor een Vlaamse variant op cursus 'Open Boek', dacht ik ineens!).

Stefan Bosmans, wiens project 'Jeugdboeken in je valies' wij al eens schaamteloos kopieerden, is ook te zien op een filmpje. Project werkt als volgt: Je doet de mooiste jeugdboeken in een koffertje, laat de leerkracht die meenemen naar de vakantiebestemming, alwaar een zonnige foto (mét boek) wordt genomen. Deze vakantiekiekjes hang je op in je lokale bieb, boeken erbij en voíla!
Ook dit extra ideetje pikken wij van de Zuiderburen. (Mag het, Stefan?).

Michael de Cock sluit af met een mooi verhaal. Wat nou precies het punt was weet ik even niet meer.
Teveel  punten zijn langsgekomen vanmiddag.
Volledig geinspireerd weer naar huis, met mooie verhalen in mijn hoofd. Ze passen precies.




woensdag 28 november 2012

...Ondertussen in de schoolbibliotheek..

In oktober is de jongste schoolbibliotheek in Capelle aan den IJssel geopend. Voorzichtig weten leerkracht en leerling de weg te vinden naar de kasten. Er is voor ieder kind wel iets te vinden in deze bieb. Gedacht is natuurlijk aan informatief, strip, lekker spannend en gewoon ook lekker wat ín is op dit moment. De kinderen van groep 3 zijn erover uit: hier is wel iets leuks te vinden. Erg populair zijn de informatieve boeken over wilde dieren, of over voetbal. De meiden gaan voor lekker roze en prinses. Alles best. Er wordt gelezen!

dinsdag 16 maart 2010

Wat doen we met de Avi?

'Ik wil dat boek wel, maar ik mag nog geen avi 7 want ik heb pas avi 6.'

Gisteren over dit onderwerp gesproken tijdens een teamvergadering op school. Het team wil een standpunt bepalen over hoe om te gaan met de avi-indeling. Is het een houvast of een rem? Punten om in overweging te nemen (óók voor ouders):
  • wat is het doel van 'vrij lezen' binnen school (technisch lezen of leesplezier)?
  • kijk naar de opbouw van avi's: 1-4 behandelen alle leesproblemen (dus op woordniveau), vanaf 5 worden de woorden en zinnen langer (dus zin- en tekstniveau)
  • toetsen is relevant, maar bedenk: avi is een toetsmiddel voor de leerkracht en geen richtlijn om een boek te kiezen
  • avi is ontwikkeld in 1974 (met de inzichten van toen)
  • vertrouw als professioneel leerkracht op je eigen kennis over lezen
  • blijf daarnaast ook op de hoogte van inzichten van anderen*
  • doel van leesonderwijs op school is: techniek leren (tussendoel) om te begrijpen (einddoel)wat je leest (verhalend of informatief)
  • leesplezier is geen einddoel maar een noodzakelijke voorwaarde voor begrijpend lezen
  • schrijvers ervaren avi als een rem op het leesplezier en als rem op de kinderliteratuur

Dus wat mij betreft: neem mee dat avi 7 boek!

* link werkt niet, maar het artikel is te lezen op JSW-Online, categorie lezen, uitgavenr. mei 2007, Hoe worden kinderen een lezen?

maandag 9 november 2009

Leesplezier!



Leesplezier. Dáár gaat het om op maandagmiddag in de klas van juf Judith. Elke week ben ik er op bezoek om de leerlingen die dat willen te helpen met het voorbereiden van hun boekbespreking. Er worden al mooie dingen gemaakt! De ene powerpoint na de andere verschijnt, kinderen komen werken in Skoolzone of maken in de klas een collage rondom een boek. Toen ik vanmiddag heel eventjes tijd had om wat foto's te schieten was dit het resultaat. Ziet er uit als leesplezier, toch? Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste boekbesprekingen!

donderdag 9 juli 2009

VAKANTIE!!!!


Heerlijk! Zes weken vrij! Ik werk nog één weekje door en dan ga ik ook drie weken relaxen. Wel een vakantie waarin ik genoeg te doen heb, hoor: van school heb ik de opdracht meegekregen om volgend jaar veel aandacht te besteden aan leesplezier! Drie keer raden wat ik ga doen.... ;-)