Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label collages. Alle posts tonen
Posts tonen met het label collages. Alle posts tonen

maandag 9 november 2009

Leesplezier!



Leesplezier. Dáár gaat het om op maandagmiddag in de klas van juf Judith. Elke week ben ik er op bezoek om de leerlingen die dat willen te helpen met het voorbereiden van hun boekbespreking. Er worden al mooie dingen gemaakt! De ene powerpoint na de andere verschijnt, kinderen komen werken in Skoolzone of maken in de klas een collage rondom een boek. Toen ik vanmiddag heel eventjes tijd had om wat foto's te schieten was dit het resultaat. Ziet er uit als leesplezier, toch? Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste boekbesprekingen!

donderdag 10 september 2009

Mijn boekbespreking in de klas van juf Judith



Meer dan 25 jaar geleden was het dat ik voor het laatst een echte 'boekbespreking' had gehouden. Vandaag deed ik er een in de klas van juf Judith. Mijn belangrijkste doel was de kinderen actief bij mijn boekbespreking te betrekken en dat is gelukt. Na ruim een half uur moest ik het echt afkappen. Helaas, want we waren er nog lang niet over uitgepraat. En dat had vooral te maken met het onderwerp van het boek. Natuurlijk vertelde ik wat over de personen uit het boek. Ik deed dat aan de hand van collages (foto). Een manier die de nieuwsgierigheid opwekte: 'Is dat echt die Charlie?', 'Mag ik die zeilboot eens zien?' en 'Hoe weet je nou of Tara er echt zo uit ziet?'
Het ging allemaal om het boek Prinsenleven van Corien Botman. Daarin erft Charlie een lot van zijn geliefde opa en wint vervolgens 6 miljoen. Actueel na de commotie rond om de Staatsloterijtrekking van 10 augustus en de trekking van vanavond met een Jackpot van 27,5 miljoen. Ik vroeg wat zij zouden doen met zoveel geld en of geld gelukkig maakt. Een interessant gesprek volgde. Tot slot (tóch) nog een stukje voorgelezen en de allerleukste opmerking onthouden: 'Ik houd niet zo van lezen, maar ik wil wel graag weten hoe het nou afloopt.' Ik stelde voor dat ik het boek in de klas achter zou laten, zodat hij het misschien zelf eens zou kunnen proberen. 'Eh, ja. Nou, okay.' Ben benieuwd wat hij er straks over gaat zeggen... ;-)