Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label schoolbibliotheek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label schoolbibliotheek. Alle posts tonen

woensdag 28 november 2012

...Ondertussen in de schoolbibliotheek..

In oktober is de jongste schoolbibliotheek in Capelle aan den IJssel geopend. Voorzichtig weten leerkracht en leerling de weg te vinden naar de kasten. Er is voor ieder kind wel iets te vinden in deze bieb. Gedacht is natuurlijk aan informatief, strip, lekker spannend en gewoon ook lekker wat ín is op dit moment. De kinderen van groep 3 zijn erover uit: hier is wel iets leuks te vinden. Erg populair zijn de informatieve boeken over wilde dieren, of over voetbal. De meiden gaan voor lekker roze en prinses. Alles best. Er wordt gelezen!

vrijdag 17 juni 2011

Bibliotheek in school geopend!

En dan staat íe daar. Een minibibliotheek met alles erop en eraan. Nieuwe kasten in een lekker kleurtje, boeken geordend, kleedje op de vloer. Was dit nou zoveel werk?? Wat is er eigenlijk gebeurd het afgelopen jaar?

Eenmaal op de plank en geordend, lijkt het allemaal een fluitje van een cent. Maar wat was het een hoop uitzoekerij. Hoe stel je een collectie boeken samen die aantrekkelijk is, graag gelezen wordt, en die de kinderen ook kennis laat maken met de diversiteit van jeugdliteratuur en illustraties.
Wat voor kasten wil je dan, hoog, laag, boeken in bakken of op planken, hout of staal, Ikea of biebkwaliteit?
En wat is Kunst van Lezen dan precies?
Hoe krijg je boeken die niet door de ballotage zijn gekomen ongemerkt de deur uit? Ondanks vies, kapot, gewoon stom of van meerdere decennia geleden, zijn er toch altijd heel veel mensen die ze het liefst direct weer terugzetten in de kast. 'Boeken gooi je niet weg' is een overtuiging die vastgebakken zit in het collectief bewustzijn. En als boekenliefhebber snap ik ook wel waar dat vandaan komt. Maar er zijn grenzen!! Van Pinkeltje en meester Pompelmoes wordt de huidige Stilton- en mega Mindy generatie niet meer enthousiast.

Maar goed. De nieuwe bieb is een feit.

De BIEBkinderen die de bibliotheek straks gaan runnen staan te trappelen. Tijdens de opening hebben zij de genodigden met feestelijke strik om ieder een persoonlijke rondleiding gegeven. Vol vuur vertelden ze over de verschillende kasten, Educat, en hun eigen lievelingsboeken.
De schoolbibliotheek is bij deze voor geopend verklaard!





(Toevoeging: bericht op de Kunst van Lezen site)

donderdag 10 maart 2011

Bovenbouwcollectie opgefrist!

De fictie- en non-fictiecollectie van de bovenbouw op de Sjalomschool flink opgeschoond. Veel oude materialen de deur uit en op korte termijn nieuwe materialen er in. Weggooien is leuk, nieuw aanschaffen nóg leuker :) Tot die tijd staat het er uitgedund maar fris bij.