Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
Posts tonen met het label bibliotheek op school. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bibliotheek op school. Alle posts tonen
woensdag 28 november 2012
...Ondertussen in de schoolbibliotheek..
In oktober is de jongste schoolbibliotheek in Capelle aan den IJssel geopend. Voorzichtig weten leerkracht en leerling de weg te vinden naar de kasten. Er is voor ieder kind wel iets te vinden in deze bieb. Gedacht is natuurlijk aan informatief, strip, lekker spannend en gewoon ook lekker wat ín is op dit moment. De kinderen van groep 3 zijn erover uit: hier is wel iets leuks te vinden. Erg populair zijn de informatieve boeken over wilde dieren, of over voetbal. De meiden gaan voor lekker roze en prinses.
Alles best. Er wordt gelezen!
woensdag 1 augustus 2012
Komkommertijd...
Heerlijk! De hele vakantie de tijd om eens rustig te werken aan wat bleef liggen dit afgelopen schooljaar. In de schoolbibliotheken liggen nog allerlei klusjes waar we maar niet aan toekwamen.
En ook de bibliotheek in school die tijdens de komende kinderboekenweek in gebruik wordt genomen, is nog niet af. Nog lááááááng niet.
Veel nieuwe boeken zijn er aangeschaft. Vanuit prijstechnische overwegingen én om de bekenniste middenstander een handje te helpen, schaffen we onze boeken niet enkel aan bij NBD Biblion, de meest gebruikelijke leverancier voor de bibliotheek.
Het is leuk shoppen, kopje koffie erbij en op je gemakje rondsnuffelen. En dan wel de focus op de boeken. Moeilijk want écht veel andere leuke dingen bij de Kleine Kapitein. Inmiddels is deze oude bekende verhuisd, te vinden aan de Botersloot, vlakbij de Rotterdamse Bieb. Nóg meer te zien.
Ook het shoppen bij NBD Biblion is een feestje.(Zeg zelf; boeken kopen met een flink budget op zak is toch een fijne tijdsbesteding).
Omdat daar de boeken al gestickerd zijn, scheelt het ons een hoop tijd en dat was de andere overweging.
Wat is het elke keer toch weer leuk om een collectie samen te stellen. Uiteraard lettend op de doelgroep, en rekening houdend met de wensen van kind en leraar. Net die middenweg vinden tussen de boeken die 'in' zijn, en de juweeltjes waarvan je hoopt dat ze door meer mensen worden ontdekt. Hopelijk valt de keuze ook ditmaal weer in goede aarde. Want het grootste compliment zijn kinderen die lezen. Maar goed. Zover is het nog niet, eerst nog even dóór. En gáán!!
woensdag 13 juni 2012
Geopend!
Schoolbibliotheek nummer vier is een feit in Capelle aan den IJssel.
Nou ja, tenminste, er zullen hier wel meer schoolbibliotheken zijn, maar de vierde schoolbieb die tot stand is gekomen in een nauwe samenwerking tussen school en bibliotheek. Twee leescoordinatoren, een mediacoach en een leesconsulente hebben samen met een grote groep vrijwilligers (moeders!), de krachten verenigd en zijn begonnen aan de opbouw van een aantrekkelijke schoolbibliotheek.
Eentje die voldoet aan onze eisen. En we zijn streng, want als lezen-is-leuk-promotieteam hebben we een naam hoog te houden. Lezen is pas leuk als er ook iets te kiezen is. Als er iets voor je bij zit. Als er óók een boek is over jouw bijzondere hobby. En als er óók boeken van je favoriete serie te vinden zijn. En ja; natuurlijk, óók Geronimo en 'Hoe overleef ik' horen thuis in de school collectie. Kinderen en leraren zijn samen in de winkel geweest om te bepalen wat er niet mocht ontbreken in de bibliotheek.
De bieb op de Groen zal zich de komende tijd bewijzen. Geassisteerd door het team bevlogen biebmoeders zullen de kinderen iedere week een kijkje komen nemen. Ze kunnen in de digitale catalogus op zoek naar hun specifieke wens, of heerlijk grasduinen in de collectie. Lenen wat je leuk vindt, en dan elke dag lekker lezen in de klas.
Veel plezier!

Abonneren op:
Posts (Atom)




