Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

dinsdag 16 maart 2010

Wat doen we met de Avi?

'Ik wil dat boek wel, maar ik mag nog geen avi 7 want ik heb pas avi 6.'

Gisteren over dit onderwerp gesproken tijdens een teamvergadering op school. Het team wil een standpunt bepalen over hoe om te gaan met de avi-indeling. Is het een houvast of een rem? Punten om in overweging te nemen (óók voor ouders):
  • wat is het doel van 'vrij lezen' binnen school (technisch lezen of leesplezier)?
  • kijk naar de opbouw van avi's: 1-4 behandelen alle leesproblemen (dus op woordniveau), vanaf 5 worden de woorden en zinnen langer (dus zin- en tekstniveau)
  • toetsen is relevant, maar bedenk: avi is een toetsmiddel voor de leerkracht en geen richtlijn om een boek te kiezen
  • avi is ontwikkeld in 1974 (met de inzichten van toen)
  • vertrouw als professioneel leerkracht op je eigen kennis over lezen
  • blijf daarnaast ook op de hoogte van inzichten van anderen*
  • doel van leesonderwijs op school is: techniek leren (tussendoel) om te begrijpen (einddoel)wat je leest (verhalend of informatief)
  • leesplezier is geen einddoel maar een noodzakelijke voorwaarde voor begrijpend lezen
  • schrijvers ervaren avi als een rem op het leesplezier en als rem op de kinderliteratuur

Dus wat mij betreft: neem mee dat avi 7 boek!

* link werkt niet, maar het artikel is te lezen op JSW-Online, categorie lezen, uitgavenr. mei 2007, Hoe worden kinderen een lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten