Gisteren over dit onderwerp gesproken tijdens een teamvergadering op school. Het team wil een standpunt bepalen over hoe om te gaan met de avi-indeling. Is het een houvast of een rem? Punten om in overweging te nemen (óók voor ouders):
- wat is het doel van 'vrij lezen' binnen school (technisch lezen of leesplezier)?
- kijk naar de opbouw van avi's: 1-4 behandelen alle leesproblemen (dus op woordniveau), vanaf 5 worden de woorden en zinnen langer (dus zin- en tekstniveau)
- toetsen is relevant, maar bedenk: avi is een toetsmiddel voor de leerkracht en geen richtlijn om een boek te kiezen
- avi is ontwikkeld in 1974 (met de inzichten van toen)
- vertrouw als professioneel leerkracht op je eigen kennis over lezen
- blijf daarnaast ook op de hoogte van inzichten van anderen*
- doel van leesonderwijs op school is: techniek leren (tussendoel) om te begrijpen (einddoel)wat je leest (verhalend of informatief)
- leesplezier is geen einddoel maar een noodzakelijke voorwaarde voor begrijpend lezen
- schrijvers ervaren avi als een rem op het leesplezier en als rem op de kinderliteratuur
Dus wat mij betreft: neem mee dat avi 7 boek!
* link werkt niet, maar het artikel is te lezen op JSW-Online, categorie lezen, uitgavenr. mei 2007, Hoe worden kinderen een lezen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten