Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

woensdag 24 maart 2010

Leuk!


Vandaag een eerste gesprek gehad op de Sjalomschool waar ik de komende periode als mediacoach ga werken. Hoewel de afronding op de Montessorischool nog niet voltooid is (sterker nog: er staan nog interessante plannen op stapel) gaan de voorbereidingen op de nieuwe school al van start. Het was een leuk gesprek waarbij veel inspirerende gedachtes over tafel gingen. Er gaan leuke dingen gebeuren..... Eerste actie: een beschrijving van de huidige situatie. Hoe is de leescultuur op school? Welke lessen worden er gegeven, welke methodes worden er gebruikt? Maar ook: wat is het ict/mediabeleid. Naar aanleiding daarvan komt er een concreet en praktisch plan waarin de wensen van het leerkrachtenteam worden opgenomen. Ik heb er enorm veel zin in!

dinsdag 16 maart 2010

Wat doen we met de Avi?

'Ik wil dat boek wel, maar ik mag nog geen avi 7 want ik heb pas avi 6.'

Gisteren over dit onderwerp gesproken tijdens een teamvergadering op school. Het team wil een standpunt bepalen over hoe om te gaan met de avi-indeling. Is het een houvast of een rem? Punten om in overweging te nemen (óók voor ouders):
  • wat is het doel van 'vrij lezen' binnen school (technisch lezen of leesplezier)?
  • kijk naar de opbouw van avi's: 1-4 behandelen alle leesproblemen (dus op woordniveau), vanaf 5 worden de woorden en zinnen langer (dus zin- en tekstniveau)
  • toetsen is relevant, maar bedenk: avi is een toetsmiddel voor de leerkracht en geen richtlijn om een boek te kiezen
  • avi is ontwikkeld in 1974 (met de inzichten van toen)
  • vertrouw als professioneel leerkracht op je eigen kennis over lezen
  • blijf daarnaast ook op de hoogte van inzichten van anderen*
  • doel van leesonderwijs op school is: techniek leren (tussendoel) om te begrijpen (einddoel)wat je leest (verhalend of informatief)
  • leesplezier is geen einddoel maar een noodzakelijke voorwaarde voor begrijpend lezen
  • schrijvers ervaren avi als een rem op het leesplezier en als rem op de kinderliteratuur

Dus wat mij betreft: neem mee dat avi 7 boek!

* link werkt niet, maar het artikel is te lezen op JSW-Online, categorie lezen, uitgavenr. mei 2007, Hoe worden kinderen een lezen?

E-readers uitproberen in Bibliotheek aan den IJssel


Vanochtend gaf Rita Niland een presentatie in de bieb over de mogelijkheden en voor- en nadelen van e-readers. De belangstelling onder onze lezers was groot, maar ook de collega's waren benieuwd naar informatie over deze nieuwe vorm van lezen. Niet in de laatste plaats omdat de readers uitgeleend gaan worden. Handig voor wie het eens wil proberen. In de loop van deze week zal meer informatie op onze website verschijnen.


donderdag 11 februari 2010

Welke oude beschaving kies jij?

Geen Romeinen, Grieken of Egyptenaren voor Marleen. Haar werkstuk gaat over de Israëlieten. 'Daarmee heb je het jezelf wel leuk maar niet gemakkelijk gemaakt,' zei ik tegen haar toen ze vorige week voor het eerst in Skoolzone kwam. Al snel hadden we alle kinderbijbels en boeken met uitleg over de bijbel erbij gesleept. En niet te vergeten een blokje post its! Want één boek of hoofdstuk waar alles over de Israëlieten bij elkaar stond was nog niet te vinden. Alle informatie stond verspreid over de verschillende boeken. Poeh, wat een klus. Maar zie het resultaat van Marleens mindmap. En toen ze gisteren weer in Skoolzone kwam, kon ze al die informatie op haar gemak gaan verwerken. Dat komt wel goed met die Israëlieten :).

maandag 8 februari 2010

woensdag 3 februari 2010

Verslaafd?

  • je wordt er rustig van of krijgt er juist een kick van
  • als je het niet kan doen voel je je onprettig
  • in gedachten ben je er steeds mee bezig, ook als je het niet op dat moment echt aan het doen bent
  • soms leidt het tot ruzie met je omgeving (oeps)
  • misschien moet je het wat minder doen, maar het is zo leuk....

Herken je dit? Ik wel, hoor. Conclusie? Verslaafd! Ja, ik beken. Ik ben verslaafd. Nog nooit van iemand gehoord dat dat ernstig is. Want ik ik ben verslaafd aan lezen. Vervelender wordt het als je verslaafd bent aan roken. Of snoepen. Of gamen. De meeste mensen vinden een leesverslaving minder ernstig dan een gameverslaving. Maar er zijn mensen en onderzoeken die er een andere kijk op hebben. Bekijk ook dit filmpje eens. Van mening veranderd?