
Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
woensdag 24 maart 2010
Leuk!

dinsdag 16 maart 2010
Wat doen we met de Avi?
Gisteren over dit onderwerp gesproken tijdens een teamvergadering op school. Het team wil een standpunt bepalen over hoe om te gaan met de avi-indeling. Is het een houvast of een rem? Punten om in overweging te nemen (óók voor ouders):
- wat is het doel van 'vrij lezen' binnen school (technisch lezen of leesplezier)?
- kijk naar de opbouw van avi's: 1-4 behandelen alle leesproblemen (dus op woordniveau), vanaf 5 worden de woorden en zinnen langer (dus zin- en tekstniveau)
- toetsen is relevant, maar bedenk: avi is een toetsmiddel voor de leerkracht en geen richtlijn om een boek te kiezen
- avi is ontwikkeld in 1974 (met de inzichten van toen)
- vertrouw als professioneel leerkracht op je eigen kennis over lezen
- blijf daarnaast ook op de hoogte van inzichten van anderen*
- doel van leesonderwijs op school is: techniek leren (tussendoel) om te begrijpen (einddoel)wat je leest (verhalend of informatief)
- leesplezier is geen einddoel maar een noodzakelijke voorwaarde voor begrijpend lezen
- schrijvers ervaren avi als een rem op het leesplezier en als rem op de kinderliteratuur
Dus wat mij betreft: neem mee dat avi 7 boek!
* link werkt niet, maar het artikel is te lezen op JSW-Online, categorie lezen, uitgavenr. mei 2007, Hoe worden kinderen een lezen?
E-readers uitproberen in Bibliotheek aan den IJssel
woensdag 10 maart 2010
donderdag 11 februari 2010
Welke oude beschaving kies jij?
Geen Romeinen, Grieken of Egyptenaren voor Marleen. Haar werkstuk gaat over de Israëlieten. 'Daarmee heb je het jezelf wel leuk maar niet gemakkelijk gemaakt,' zei ik tegen haar toen ze vorige week voor het eerst in Skoolzone kwam. Al snel hadden we alle kinderbijbels en boeken met uitleg over de bijbel erbij gesleept. En niet te vergeten een blokje post its! Want één boek of hoofdstuk waar alles over de Israëlieten bij elkaar stond was nog niet te vinden. Alle informatie stond verspreid over de verschillende boeken. Poeh, wat een klus. Maar zie het resultaat van Marleens mindmap. En toen ze gisteren weer in Skoolzone kwam, kon ze al die informatie op haar gemak gaan verwerken. Dat komt wel goed met die Israëlieten :).maandag 8 februari 2010
woensdag 3 februari 2010
Verslaafd?
- je wordt er rustig van of krijgt er juist een kick van
- als je het niet kan doen voel je je onprettig
- in gedachten ben je er steeds mee bezig, ook als je het niet op dat moment echt aan het doen bent
- soms leidt het tot ruzie met je omgeving (oeps)
- misschien moet je het wat minder doen, maar het is zo leuk....
Herken je dit? Ik wel, hoor. Conclusie? Verslaafd! Ja, ik beken. Ik ben verslaafd. Nog nooit van iemand gehoord dat dat ernstig is. Want ik ik ben verslaafd aan lezen. Vervelender wordt het als je verslaafd bent aan roken. Of snoepen. Of gamen. De meeste mensen vinden een leesverslaving minder ernstig dan een gameverslaving. Maar er zijn mensen en onderzoeken die er een andere kijk op hebben. Bekijk ook dit filmpje eens. Van mening veranderd?




