Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

dinsdag 17 mei 2011

Hoogste tijd voor een update!

We hebben hier vrij lang niets gepost, maar dat betekent niet dat we stil hebben gezeten, dus even een update van de afgelopen weken:
  • indrukwekkende hoeveelheid kinderboeken bekeken op de Children's Book Fair in Bologna
  • veel boeken gekocht bij NBD-Biblion en De Kleine Kapitein voor de schoolbibliotheken op de Klim-Op en de Sjalom ("Meester, ik ben wat eerder naar school gekomen, mag ik asjeblieft, asjeblieft vast naar binnen om in mijn nieuwe boek te lezen?") 
  • al één complete schoolbieb ingewerkt in Educat B (met dank aan collega Anke!)
  • (hier en daar wat Educat-perikelen overwonnen)
  • nieuwe biebmedewerkers uit groep 7 opgeleid in verband met Baas In Eigen Bieb-project op de Klim-Op
  • Kunst van Lezen-brochures zijn uitgekomen (hoefden wij niets extra's voor te doen, maar ze staan boordevol nuttige informatie én foto's van Sjalomkinderen)
  • 2e cursus Open Boek gegeven
  • schoolleesplannen geschreven en begeleid 
  • en morgen mogen we de eerste leescoördinatorcertificaten uitereiken :)
Kortom: superveel gedaan. Vandaar dus. Met als dank een tekening van het lievelingsboek van Jaden uit groep 3 dat we samen hebben gelezen.

vrijdag 18 maart 2011

Foto's voor Kunst van Lezen


Op de Sjalom is fotograaf Jurgen druk bezig kinderen te fotograferen voor brochures van Kunst van Lezen :) Plááátjes, die kids van ons!

donderdag 10 maart 2011

Bovenbouwcollectie opgefrist!

De fictie- en non-fictiecollectie van de bovenbouw op de Sjalomschool flink opgeschoond. Veel oude materialen de deur uit en op korte termijn nieuwe materialen er in. Weggooien is leuk, nieuw aanschaffen nóg leuker :) Tot die tijd staat het er uitgedund maar fris bij.

Biebbende weer van start

Weer een warm onthaal op basisschool de Pieter Bas voor de -inmiddels 4e-  Biebbende met Tosca Menten. Wel een probleem voor Afnan en Tina: welk boek zal ik nemen?

woensdag 9 februari 2011

Party & Co.



Geheimschrift ontcijferen vergt concentratie
 
Vanmorgen was groep 3 op bezoek in een van onze vestigingen om Party & Co. te spelen. In een spannend spel waarbij vier teams tegen elkaar strijden gooiden de deelnemers met een grote gekleurde dobbelsteen om zoveel mogelijk opdrachten uit te voeren. Een goed beantwoorde vraag of juist volbrachte opdracht is goed voor een punt; een lekker schoolbordkrijtje. Van drop natuurlijk.

En passant horen ze ook van alles over de bilbiotheek, boeken en leuke films. Niet dat ze daar last van hebben; ze zijn veel te druk met puntjes scoren.
De scholen die meedoen hebben zich ingeschreven via het aanbod van de cultuurwijzer.





Open boek voor de 2e keer van start

Vijftien leerkrachten uit Capelle aan den IJssel en omgeving schoven afgelopen maandag aan voor de eerste van zes 'Open boek avonden' in Bibliotheek aan den IJssel. De cursus, die tot doel heeft de leerkrachten op te leiden tot leescoordinator op de basisschool, behandelt onderwerpen als leesbevordering, de schoolbibliotheek, kinderliteratuur en het schoolleesplan.
Deze eerste keer is er gesproken over de taak die een leescoordinator vervult op school. Binnen een team is het zaak de neuzen een kant op te krijgen, en door middel van een schoolleesplan voor een visie en beleid in de doorgaande leeslijn te kiezen. Een handige hulpmiddel hierbij is te vinden op http://www.leesplan.nl/, nu nog in demoversie, en vanaf 22 maart officieel in de lucht.
Na de pauze kwamen er aan de hand van een PREZI heel veel boeken voorbij, deze keer vooral bijzondere, mooie anderszins neomenswaardige titels per soort (prentenboeken, voorleesboeken, AVI-boeken, Makkelijk lezen etc.). Tijdens komende bijeenkomsten zullen we het ook nog hebben over de geschiedenis van het kinderboek, verschillende soorten informatieve boeken en het nieuwste van nieuwste: wat mag er anno 2011 in de schoolboekenkast niet ontbreken?!
Huiswerkopdrachtje voor de volgende keer: zoek bij de categorieen - recreatief - griffeljury - kinderjuryboek een titel waarvan jij denkt dat ie in dat rijtje thuishoort.

dinsdag 1 februari 2011

Kinderjury 2011 weer van start

Vanaf vandaag kunnen kinderen weer meedoen met de Nederlandse Kinderjury. Zij kunnen hun stem uitbrengen op hun favoriete boek. Alle boeken van de tiplijst zijn terug te vinden op Leesplein. 

Voor elke leeftijdsgroep zijn titels geselecteerd, maar er mogen natuurlijk ook andere titels gekozen worden, zolang het boek maar uitgegeven is in 2010. Je kunt ook een reactie op jouw boek achterlaten op de siteMijn Stempel


De stemperiode loopt t/m vrijdag 13 mei. De bekendmaking van de winnaars is op 22 juni. Stemmen kan viaNederlandse Kinderjury