Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label begrijpend lezen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label begrijpend lezen. Alle posts tonen

woensdag 9 februari 2011

Open boek voor de 2e keer van start

Vijftien leerkrachten uit Capelle aan den IJssel en omgeving schoven afgelopen maandag aan voor de eerste van zes 'Open boek avonden' in Bibliotheek aan den IJssel. De cursus, die tot doel heeft de leerkrachten op te leiden tot leescoordinator op de basisschool, behandelt onderwerpen als leesbevordering, de schoolbibliotheek, kinderliteratuur en het schoolleesplan.
Deze eerste keer is er gesproken over de taak die een leescoordinator vervult op school. Binnen een team is het zaak de neuzen een kant op te krijgen, en door middel van een schoolleesplan voor een visie en beleid in de doorgaande leeslijn te kiezen. Een handige hulpmiddel hierbij is te vinden op http://www.leesplan.nl/, nu nog in demoversie, en vanaf 22 maart officieel in de lucht.
Na de pauze kwamen er aan de hand van een PREZI heel veel boeken voorbij, deze keer vooral bijzondere, mooie anderszins neomenswaardige titels per soort (prentenboeken, voorleesboeken, AVI-boeken, Makkelijk lezen etc.). Tijdens komende bijeenkomsten zullen we het ook nog hebben over de geschiedenis van het kinderboek, verschillende soorten informatieve boeken en het nieuwste van nieuwste: wat mag er anno 2011 in de schoolboekenkast niet ontbreken?!
Huiswerkopdrachtje voor de volgende keer: zoek bij de categorieen - recreatief - griffeljury - kinderjuryboek een titel waarvan jij denkt dat ie in dat rijtje thuishoort.

donderdag 16 december 2010

Hard gewerkt in de taalklas



Samen of alleen lezen in de taalklas: wat een lekkere leessfeer! Valentino las voor de derde keer zijn lievelingsboek ik eet een teen met Vincent. En Josh vindt poes en het boek zo leuk dat hij zelfs de moeilijke stukjes kan lezen. Na het lezen ging de groep verder met praten en schrijven. Een verhaal over een poes en een kerstboom en een bal in de boom..... Maar dat verhaal was nog niet af. Eerst werd er gepraat over wat er zou kunnen gebeuren en daarna mocht iedereen zelf een einde aan het verhaal schrijven. Goed voor de taalontwikkeling, zeker. Maar ook voor het ontwikkelen van benodigde vaardigheden voor begrijpend lezen: voorspellen is tenslotte één van de belangrijke strategieën. En toen kwam er óók nog post voor ieder kind: een kerstkaart van juf Marijke en Ko (van Ik & Ko). Dat werd weer lezen geblazen. En schrijven natuurlijk, want wie een kaart krijgt, schrijft er een terug, nietwaar? Er is superhard gewerkt, maar het was allemaal zo leuk dat we het niet eens in de gaten hadden.