Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 9 juli 2009

VAKANTIE!!!!


Heerlijk! Zes weken vrij! Ik werk nog één weekje door en dan ga ik ook drie weken relaxen. Wel een vakantie waarin ik genoeg te doen heb, hoor: van school heb ik de opdracht meegekregen om volgend jaar veel aandacht te besteden aan leesplezier! Drie keer raden wat ik ga doen.... ;-)

woensdag 1 juli 2009




Vanmiddag was er in de bieb een cursus over digitaal pesten en hoe je daar mee om kunt gaan. De cursus werd gegeven door trainster Els van Technika 10. Er waren geïnteresseerden van scholen op de cursus afgekomen en ook medewerkers van de kindertelefoon uit Rotterdam waren aanwezig. De deelnemers werden getraind in het organiseren van informatiebijeenkomsten voor ouders, leerlingen en leerkrachten. Al met al een interessante middag!
Wist je dat
  • vaak wordt gedacht dat pesters op internet in het echte leven zelf gepest worden, terwijl dat niet zo is?
  • de pester vaak in de directe omgeving van de gepeste zit?
  • je aangifte kunt doen bij de politie?
  • de cyberpester bijna altijd te traceren is?

Pestgedrag is helaas zo oud als de mensheid, en helemaal uitbannen kun je het niet. Maar je kunt kinderen wel bewust maken van hun handelen (op internet). Kijk hier naar een filmpje van Sire over cyberpesten.

De cursus werd mogelijk gemaakt in samenwerking met stichting Kinderpostzegels.

maandag 29 juni 2009

Een hele grote boekwinkel



In deze enorme boekwinkel voor bibliotheken (NBD/Biblion) heeft Margriet van het Doc vandaag vele nieuwe boeken gekocht voor komend schooljaar. Vooral veel boeken voor de bovenbouw: over sport, de brugklas en muziek. Spannende boeken, meidenboeken, historische boeken. Van alles wat!

donderdag 25 juni 2009

Afzeiken en leedvermaak


Keek je wel eens naar Idols? Of naar America's Next Top Model? Dan ken je het vast wel: afzeiken en leedvermaak. Het lijkt erop dat iedereen het leuk of op zijn minst wel okay vindt. Veel kinderen gaan inmiddels ook zo met elkaar om . Niet alleen op tv, maar ook op internet komen kinderen dit voorbeeld veel tegen. Het inspireert kinderen om dit gedrag over te nemen. Kinderen zeiken anderen af en doen dit naar eigen zeggen ‘voor de lol', omdat ze ruzie hebben of om wraak te nemen op mensen die hen afzeiken.


Dit en nog meer is te lezen in het rapport 'Van Kwaad tot Erger' van Stichting Media Rakkers.


Capelse beslist mee in Senaat van de Kinderjury


Bron: Postiljon, woensdag 24 juni 2009

Deze Capelse jongedame had zich opgegeven voor de Senaat van de Kinderjury en mocht meedoen. Lijkt het je ook wat om mee te doen? Houd dan volgend voorjaar jouw bieb in de gaten! Daar kunnen ze je er alles over vertellen.

Enne, voor het geval je het nog niet gezien hebt gisteren op het (jeugd)journaal: Paul van Loon won met Dolfje Sneeuwwolfje in de categorie 6-9 jaar, en Francien Oomen sleepte de eerste prijs in de wacht voor de categorie 9-12 jaar met Hoe overleef ik mijn vriendje? (en hij mij). Klik hier voor meer.

maandag 15 juni 2009

Doc gesaneerd (aanvulling nieuwe boeken volgt)




Met het oog op de komende verbouwing en de zomervakantie is vandaag het doc (net als vorig jaar) weer flink gesaneerd. Boeken die twee jaar lang niet geleend zijn, werden uit de kast gehaald. En dat wás me een berg! Van sommige boeken is het wel een beetje te begrijpen, maar over andere boeken hebben we ons wel een beetje verbaasd.

Neem nou Leeuwenroof van Paul van Loon. Een boek uit de leuke serie Leeuwenkuil en een populaire schrijver. Dat geldt ook voor Carry Slee, maar Confetti conflict werd de laatste twee jaar niet meegenomen. Hield je van De snoepwinkel van Zevensloten en De club van lelijke kinderen van Koos Meinderts? Dan is zijn boek Sprekend de koningin misschien ook wel wat voor jou. Sanne de Bakker (bekend van Theateracademie.nl) schrijft ook leuke boeken, maar Bang voor meester Tark bleef toch in de kast staan. De boeken van Roald Dahl werden vreemd genoeg ook niet zoveel uitgeleend. Komt dat door de verhalen? Of heeft het meer te maken met het verouderde uiterlijk van de boeken?

De collectie is inmiddels weer wat meer up to date gemaakt. En binnenkort gaat een team naar NBD/Biblion om veel nieuws aan te schaffen. Enige tijd geleden konden leerlingen verzoektitels en -schrijvers indienen, dus er zal weer veel nieuws en interessants te lezen zijn komend jaar. Ben benieuwd of de nieuwe uitgaven van Dahl's boeken volgend jaar wél geleend worden.


Alsnog belangstelling gekregen voor deze of andere niet uitgeleende boeken? Vanaf deze week worden die boeken uitgebreid gepresenteerd tijdens de opening van het doc. Dus, sla je slag ;-)

dinsdag 9 juni 2009

Nominaties Kinderjury

Heb je meegestemd voor de Nederlandse Kinderjury 2009? Kijk gauw of jouw boek bij de nominaties zit! Alsnog een stem uitbrengen gaat niet meer. De stembussen zijn gesloten en de Senaat laat 24 juni weten welke boeken (6 t/m 9 jaar en 10 t/m 12 jaar) bekroond zullen worden met een prijs van de Nederlandse Kinderjury.