Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
Posts tonen met het label Senaat. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Senaat. Alle posts tonen
donderdag 23 februari 2012
Senator en schrijver aan het woord
Kinderjury Senator Shirley uit groep 7 werd vanmiddag op school geïnterviewd voor Radio Capelle. Ook de jonge Capelse schrijver Wouter Grootenbroek was aanwezig en vertelde over zijn boek Winterlijk uitgegeven door Boekscout Yo!
De Kinderjury gaat aanstaande woensdag 29 februari weer van start. Vanaf dan kan iedereen tussen de 6 en 12 jaar stemmen op het leukste, mooiste, beste en spannendste boek van 2011. Op 6 juni zal de nieuwe Senaat de uitslag bekend maken. Het interview wordt uitgezonden op zaterdag 25 februari tussen 9 en 12 uur. Voor wie het gemist heeft, is het later nog te beluisteren op de website van Radio Capelle.
Labels:
kinderjury,
Radio Capelle,
Senaat,
sjalomschool,
Winterlijk,
wouter grootenbroek
donderdag 16 juni 2011
Shirley in de Senaat!
Ieder jaar kiest de Senaat van de Kinderjury een nieuw 'beste boek van het jaar'. Shirley uit groep 6 van de Sjalomschool is één van de (trotse) Senaatsleden. Kort geleden was ze al te zien in het Jeugdjournaal. En vandaag mocht ik haar interviewen.
Vertel eens hoe het allemaal zo gekomen is.
Ja, ik weet eigenlijk ook niet waarom ze mij hebben uitgekozen, ik zal wel een goede brief hebben geschreven. Ik had er erg mijn best op gedaan, want ik wilde dit graag doen. Opeens kreeg ik een telefoontje dat ik gekozen was en toen dacht ik: Joepie! Ik was heel blij en mijn ouders zijn ook trots. Eerst wisten ze even niet zo goed hoe dat dan zou gaan, maar iedereen zei: 'Moet je doen dat is leuk!' En dat is het ook. En ik vond het ook leuk om op tv te komen bij het Jeugdjournaal.
Wist je wat het zou inhouden om Senaatslid te zijn?
Ja, ik heb vorig jaar heel goed het Jeugdjournaal gevolgd, dus ik wist er al veel van. Over de Geheime Vergadering en het Feestmaal, enzo. En dat wij mogen onthullen wat het Beste Boek is. En dat we de schrijvers gaan ontmoeten. Dan mogen we handtekeningen vragen. Ik vind het een hele eer, want we mochten ook bij de commissaris van de Koningin komen.
Die Geheime Vergadering, daar mag je zeker niks over zeggen?
Nee!
Ook niet een heel piepklein beetje?
Ehm, nou, dan kiezen wij, de Senaatsleden dus, al het winnende boek en dat moeten we dan nog vier dagen geheim houden. Da's best moeilijk. We zijn met zes jongens en zes meiden. Er is een winnaar in de categorie 6-9 en in de categorie 9-12.
Hoeveel boeken moet, of liever gezegd, mág je lezen als Senaatslid?
Ik heb er vijf gekregen en die mag ik allemaal houden en die heb ik ook allemaal al uit. Ik lees heel graag en ik had op school ook tijd om te lezen. Ik heb al een top 5 gemaakt in het speciale logboek dat ik heb gekregen, maar daar wil ik ook nog niks over zeggen. Het beoordelen is best moeilijk, maar het is me wel gelukt. Ik let wel vooral op het verhaal, en of er een beetje humor en spanning in zit. Maar ik kijk ook naar hoe het gemaakt is. Is vind dat ook wel een pluspunt waard. Dat de illustraties en de voorkant van het boek er een beetje mooi uitziet. En ik let ook op de taal in het boek, of het een beetje lekker leest enzo. Op alles eigenlijk.
Zaten er nog boeken bij die je niet kende?
Ja, ik had alleen 100% MiLa gelezen, de rest nog niet. Ik vond ze allemaal leuk.
Heb je je vrienden en vriendinnen al verteld hoe leuk de Kinderjury is?
In de klas weten ze het natuurlijk, en ik vertel er mijn vriendinnen en mijn zusje over. Zij houdt ook van lezen en omdat ik ze uit heb, mag zij de boeken nu lezen. Lezen is heel belangrijk. Maar ik hou er ook erg veel van, je zit helemaal in je eigen wereld, alsof jij de hoofdrol speelt in dat verhaal. Dat is leuk.
Wordt het Hoe overleef ik? of Het leven van een loser? Of misschien toch Dummy de Mummie? Dat ze allemaal leuk zijn wil Shirley wel kwiijt. Maar welk boek het volgens haar gaat worden houdt ze nog even geheim tot 29 juni.
Volgend jaar solliciteren voor de functie van Senaatslid? Kijk hier.
Labels:
kinderjury,
Senaat,
shirley,
sjalomschool
donderdag 25 juni 2009
Capelse beslist mee in Senaat van de Kinderjury
Bron: Postiljon, woensdag 24 juni 2009
Deze Capelse jongedame had zich opgegeven voor de Senaat van de Kinderjury en mocht meedoen. Lijkt het je ook wat om mee te doen? Houd dan volgend voorjaar jouw bieb in de gaten! Daar kunnen ze je er alles over vertellen.
Enne, voor het geval je het nog niet gezien hebt gisteren op het (jeugd)journaal: Paul van Loon won met Dolfje Sneeuwwolfje in de categorie 6-9 jaar, en Francien Oomen sleepte de eerste prijs in de wacht voor de categorie 9-12 jaar met Hoe overleef ik mijn vriendje? (en hij mij). Klik hier voor meer.
Labels:
bieb,
francien oomen,
kinderjury,
paul van loon,
Senaat
dinsdag 9 juni 2009
Nominaties Kinderjury
Heb je meegestemd voor de Nederlandse Kinderjury 2009? Kijk gauw of jouw boek bij de nominaties zit! Alsnog een stem uitbrengen gaat niet meer. De stembussen zijn gesloten en de Senaat laat 24 juni weten welke boeken (6 t/m 9 jaar en 10 t/m 12 jaar) bekroond zullen worden met een prijs van de Nederlandse Kinderjury.
Labels:
kinderjury,
nominaties,
Senaat,
stemmen
maandag 16 februari 2009
De senaat van de kinderjury vertelt...

Filmpje waarin de Senaat van de Kinderjury wordt geïnterviewd. http://www.hetgesprek.nl/archief/1258/
Ook lid worden van de Senaat? Dat kan: Meld je dan voor 8 mei 2009 aan op http://www.kinderjury.nl/
Abonneren op:
Posts (Atom)


