Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label digitaal pesten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label digitaal pesten. Alle posts tonen

woensdag 1 juli 2009




Vanmiddag was er in de bieb een cursus over digitaal pesten en hoe je daar mee om kunt gaan. De cursus werd gegeven door trainster Els van Technika 10. Er waren geïnteresseerden van scholen op de cursus afgekomen en ook medewerkers van de kindertelefoon uit Rotterdam waren aanwezig. De deelnemers werden getraind in het organiseren van informatiebijeenkomsten voor ouders, leerlingen en leerkrachten. Al met al een interessante middag!
Wist je dat
  • vaak wordt gedacht dat pesters op internet in het echte leven zelf gepest worden, terwijl dat niet zo is?
  • de pester vaak in de directe omgeving van de gepeste zit?
  • je aangifte kunt doen bij de politie?
  • de cyberpester bijna altijd te traceren is?

Pestgedrag is helaas zo oud als de mensheid, en helemaal uitbannen kun je het niet. Maar je kunt kinderen wel bewust maken van hun handelen (op internet). Kijk hier naar een filmpje van Sire over cyberpesten.

De cursus werd mogelijk gemaakt in samenwerking met stichting Kinderpostzegels.

maandag 11 mei 2009

Ch@tgrlz! Of ook boys?







Inderdaad, deze 'computerles' was vooral een praatles: over chatten, virussen en pesten. Tot mijn grote vreugde hebben jullie eigenlijk geen ervaring met pesten via internet of mobiel. Dat is goed om te horen zeg! Zorgen dat dat zo blijft zou ik zeggen. Kinderen en ouders die wel met dit probleem te maken hebben, kunnen meer informatie over dit onderwerp vinden op pestweb of in het boek Pesten is laf! Cyberpesten is laffer van Bamber Delver en Liesbeth Hop (natuurlijk te leen in onze bibliotheek!).

Over vervelende dingen als pesten en virussen zijn meerdere boeken geschreven. Maar gelukkig ook over leuke dingen die je met de computer kunt doen, zoals chatten en msn-en. Op de vraag wie van jullie regelmatig op MSN te vinden is, zeiden jullie allemaal: 'IK!' Toen dacht ik nog: 'Toch vreemd dat die boeken altijd over ch@tgirls gaan en nooit over ch@tboys'. Maar toen ik vroeg of iemand misschien zin had om een boek te lezen over dit onderwerp, kozen alleen de girlzzz er een uit..... Nou, meiden, ze liggen voor jullie klaar achter de balie!