Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
donderdag 16 december 2010
Hard gewerkt in de taalklas
Samen of alleen lezen in de taalklas: wat een lekkere leessfeer! Valentino las voor de derde keer zijn lievelingsboek ik eet een teen met Vincent. En Josh vindt poes en het boek zo leuk dat hij zelfs de moeilijke stukjes kan lezen. Na het lezen ging de groep verder met praten en schrijven. Een verhaal over een poes en een kerstboom en een bal in de boom..... Maar dat verhaal was nog niet af. Eerst werd er gepraat over wat er zou kunnen gebeuren en daarna mocht iedereen zelf een einde aan het verhaal schrijven. Goed voor de taalontwikkeling, zeker. Maar ook voor het ontwikkelen van benodigde vaardigheden voor begrijpend lezen: voorspellen is tenslotte één van de belangrijke strategieën. En toen kwam er óók nog post voor ieder kind: een kerstkaart van juf Marijke en Ko (van Ik & Ko). Dat werd weer lezen geblazen. En schrijven natuurlijk, want wie een kaart krijgt, schrijft er een terug, nietwaar? Er is superhard gewerkt, maar het was allemaal zo leuk dat we het niet eens in de gaten hadden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten