Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

vrijdag 17 juni 2011

Bibliotheek in school geopend!

En dan staat íe daar. Een minibibliotheek met alles erop en eraan. Nieuwe kasten in een lekker kleurtje, boeken geordend, kleedje op de vloer. Was dit nou zoveel werk?? Wat is er eigenlijk gebeurd het afgelopen jaar?

Eenmaal op de plank en geordend, lijkt het allemaal een fluitje van een cent. Maar wat was het een hoop uitzoekerij. Hoe stel je een collectie boeken samen die aantrekkelijk is, graag gelezen wordt, en die de kinderen ook kennis laat maken met de diversiteit van jeugdliteratuur en illustraties.
Wat voor kasten wil je dan, hoog, laag, boeken in bakken of op planken, hout of staal, Ikea of biebkwaliteit?
En wat is Kunst van Lezen dan precies?
Hoe krijg je boeken die niet door de ballotage zijn gekomen ongemerkt de deur uit? Ondanks vies, kapot, gewoon stom of van meerdere decennia geleden, zijn er toch altijd heel veel mensen die ze het liefst direct weer terugzetten in de kast. 'Boeken gooi je niet weg' is een overtuiging die vastgebakken zit in het collectief bewustzijn. En als boekenliefhebber snap ik ook wel waar dat vandaan komt. Maar er zijn grenzen!! Van Pinkeltje en meester Pompelmoes wordt de huidige Stilton- en mega Mindy generatie niet meer enthousiast.

Maar goed. De nieuwe bieb is een feit.

De BIEBkinderen die de bibliotheek straks gaan runnen staan te trappelen. Tijdens de opening hebben zij de genodigden met feestelijke strik om ieder een persoonlijke rondleiding gegeven. Vol vuur vertelden ze over de verschillende kasten, Educat, en hun eigen lievelingsboeken.
De schoolbibliotheek is bij deze voor geopend verklaard!





(Toevoeging: bericht op de Kunst van Lezen site)

donderdag 16 juni 2011

Shirley in de Senaat!


Ieder jaar kiest de Senaat van de Kinderjury een nieuw 'beste boek van het jaar'. Shirley uit groep 6 van de Sjalomschool is één van de (trotse) Senaatsleden. Kort geleden was ze al te zien in het Jeugdjournaal. En vandaag mocht ik haar interviewen.

Vertel eens hoe het allemaal zo gekomen is.
Ja, ik weet eigenlijk ook niet waarom ze mij hebben uitgekozen, ik zal wel een goede brief hebben geschreven. Ik had er erg mijn best op gedaan, want ik wilde dit graag doen. Opeens kreeg ik een telefoontje dat ik gekozen was en toen dacht ik: Joepie! Ik was heel blij en mijn ouders zijn ook trots. Eerst wisten ze even niet zo goed hoe dat dan zou gaan, maar iedereen zei: 'Moet je doen dat is leuk!' En dat is het ook. En ik vond het ook leuk om op tv te komen bij het Jeugdjournaal.


Wist je wat het zou inhouden om Senaatslid te zijn?
Ja, ik heb vorig jaar heel goed het Jeugdjournaal gevolgd, dus ik wist er al veel van. Over de Geheime Vergadering en het Feestmaal, enzo. En dat wij mogen onthullen wat het Beste Boek is. En dat we de schrijvers gaan ontmoeten. Dan mogen we handtekeningen vragen. Ik vind het een hele eer, want we mochten ook bij de commissaris van de Koningin komen.


Die Geheime Vergadering, daar mag je zeker niks over zeggen?
Nee!


Ook niet een heel piepklein beetje?
Ehm, nou, dan kiezen wij, de Senaatsleden dus, al het winnende boek en dat moeten we dan nog vier dagen geheim houden. Da's best moeilijk. We zijn met zes jongens en zes meiden. Er is een winnaar in de categorie  6-9 en in de categorie 9-12.


Hoeveel boeken moet, of liever gezegd, mág je lezen als Senaatslid?
Ik heb er vijf gekregen en die mag ik allemaal houden en die heb ik ook allemaal al uit. Ik lees heel graag en ik had op school ook tijd om te lezen. Ik heb al een top 5 gemaakt in het speciale logboek dat ik heb gekregen, maar daar wil ik ook nog niks over zeggen. Het beoordelen is best moeilijk, maar het is me wel gelukt. Ik let wel vooral op het verhaal, en of er een beetje humor en spanning in zit. Maar ik kijk ook naar hoe het gemaakt is. Is vind dat ook wel een pluspunt waard. Dat de illustraties en de voorkant van het boek er een beetje mooi uitziet. En ik let ook op de taal in het boek, of het een beetje lekker leest enzo. Op alles eigenlijk.


Zaten er nog boeken bij die je niet kende?
Ja, ik had alleen 100% MiLa gelezen, de rest nog niet. Ik vond ze allemaal leuk.


Heb je je vrienden en vriendinnen al verteld hoe leuk de Kinderjury is?
In de klas weten ze het natuurlijk, en ik vertel er mijn vriendinnen en mijn zusje over. Zij houdt ook van lezen en omdat ik ze uit heb, mag zij de boeken nu lezen. Lezen is heel belangrijk. Maar ik hou er ook erg veel van, je zit helemaal in je eigen wereld, alsof jij de hoofdrol speelt in dat verhaal. Dat is leuk.

Wordt het Hoe overleef ik? of Het leven van een loser? Of misschien toch Dummy de Mummie? Dat ze allemaal leuk zijn wil Shirley wel kwiijt. Maar welk boek het volgens haar gaat worden houdt ze nog even geheim tot 29 juni.

Volgend jaar solliciteren voor de functie van Senaatslid? Kijk hier.

Musical De Boskampi's bijna klaar

Het podium is al zo goed als af, de laatste scenes worden nog doorgenomen, een paar liedjes herhaald, een generale repetitie voorbereid... Ik kan niet wachten op de voorstelling De Boskampi's! naar het gelijknamige boek van Marjon Hoffman.

dinsdag 17 mei 2011

Hoogste tijd voor een update!

We hebben hier vrij lang niets gepost, maar dat betekent niet dat we stil hebben gezeten, dus even een update van de afgelopen weken:
  • indrukwekkende hoeveelheid kinderboeken bekeken op de Children's Book Fair in Bologna
  • veel boeken gekocht bij NBD-Biblion en De Kleine Kapitein voor de schoolbibliotheken op de Klim-Op en de Sjalom ("Meester, ik ben wat eerder naar school gekomen, mag ik asjeblieft, asjeblieft vast naar binnen om in mijn nieuwe boek te lezen?") 
  • al één complete schoolbieb ingewerkt in Educat B (met dank aan collega Anke!)
  • (hier en daar wat Educat-perikelen overwonnen)
  • nieuwe biebmedewerkers uit groep 7 opgeleid in verband met Baas In Eigen Bieb-project op de Klim-Op
  • Kunst van Lezen-brochures zijn uitgekomen (hoefden wij niets extra's voor te doen, maar ze staan boordevol nuttige informatie én foto's van Sjalomkinderen)
  • 2e cursus Open Boek gegeven
  • schoolleesplannen geschreven en begeleid 
  • en morgen mogen we de eerste leescoördinatorcertificaten uitereiken :)
Kortom: superveel gedaan. Vandaar dus. Met als dank een tekening van het lievelingsboek van Jaden uit groep 3 dat we samen hebben gelezen.

vrijdag 18 maart 2011

Foto's voor Kunst van Lezen


Op de Sjalom is fotograaf Jurgen druk bezig kinderen te fotograferen voor brochures van Kunst van Lezen :) Plááátjes, die kids van ons!

donderdag 10 maart 2011

Bovenbouwcollectie opgefrist!

De fictie- en non-fictiecollectie van de bovenbouw op de Sjalomschool flink opgeschoond. Veel oude materialen de deur uit en op korte termijn nieuwe materialen er in. Weggooien is leuk, nieuw aanschaffen nóg leuker :) Tot die tijd staat het er uitgedund maar fris bij.

Biebbende weer van start

Weer een warm onthaal op basisschool de Pieter Bas voor de -inmiddels 4e-  Biebbende met Tosca Menten. Wel een probleem voor Afnan en Tina: welk boek zal ik nemen?