Het heeft niets met moeilijke boeken te maken, maar alles met de manier waarop je voorleest. Interactief voorlezen, wat op veel scholen en peuterspeelzalen wordt gedaan, is bedoeld om de belangstelling van jonge kinderen te wekken en vast te houden. Nuttig en leuk. Coosje van der Pol pleit daarnaast ook voor het literaire voorlezen aan kleuters. Hierbij staat het boek en het voorlezen centraal en niet het thema, een pop of de gesprekjes tijdens het voorlezen. Wat deze literaire manier van voorlezen met leesbegrip te maken heeft? Kleuters krijgen door literair voorlezen inzicht in de opbouw van verhalen en de conventies van het vertellen. Ze ontdekken dat verhalen bestaan uit taal en beeld en dat ze volgens bepaalde principes zijn geordend. Ze worden geattendeerd op het bestaan van personages, perspectief, tijd, ruimte en spanning en leren onderdelen ervan herkennen. Ook stimuleert het een kritische luisterhouding, wat weer van belang is voor het latere begrijpend lezen. Voorspellen en verbanden leggen, twee fundamentele strategieën voor leesbegrip, zijn door het literair voorlezen toegenomen. Meer over dit onderwerp is te lezen in Prentenboeken lezen als literatuur. Een structuralistische benadering van het concept ´literaire competentie´ voor kleuters (Eburon) van Coosje van der Pol.
Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten