Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 7 juli 2011

Vakantie

Mijn boekenberg

Als ik
een berg boeken had
dan vroeg ik de zee
en het bos en de stad
een plek rond mijn berg te zoeken
en de zee zei: oké
en het bos en de stad
die leek het wel wat
als ik 's avonds maar voorlas
tot er niemand meer op was
uit een van hun
lievelingsboeken

(Erik van Os en Elle van Lieshout)

En zo gaan wij mediacoaches graag even vakantie vieren: met een koffer vol met boeken aan de zee, bij het bos, in de stad. Om lekker te lezen! Tot over een paar weken.


donderdag 30 juni 2011

Winnaars!

De winnaars! v.l.n.r. Slee, Child, Oomen en Kromhout

Omdat er bij een beetje schoolbibliotheek-opening ook een (kleur)wedstrijd hoort, was er op obs Klim-Op een ontwerp-je-eigen-omslag competitie. Alle kinderen van school mochten een poging wagen om een zo origineel mogelijke boekomslag te ontwerpen. Een groot succes, er werden vervolgdelen op favoriete series bedacht, nieuwe titels verzonnen en klassiekers nagetekend. Per twee groepen werd er een winnaar gekozen door de deskundige BIEB-jury. De prijs: een boek naar keuze uitzoeken bij de plaatselijke boekhandel. Kiezen bleek niet moeilijk, de dames winnaars wisten al snel wat ze wilden. 
De BIEBjury aan de slag
De eerste selectie

Een pluim! Ze zijn er uit!

De Kinderjury heeft gesproken: zie hier de uitslag die niet erg verrast. Wel opvallend waren de Pluimen die de Senaat heeft uitgedeeld aan de opvallende boeken Sophie en de pinguïns van Edward van de Vendel en Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet van Tosca Menten.


woensdag 29 juni 2011

App voor werkvormen in de klas


Ook wel eens op zoek naar een nieuwe werkvorm? Kijk eens op deze gratis (!) werkvormen-applicatie van Onderwijs Maak Je Samen.

Tegen de zomerdip


'YES!' ging er door de aula toen ik gisteren voor alle aankomende 4e groepers een tasje bij me had. In dat tasje een aanval tegen de zomerleesdip: 3 bibliotheekboeken (zorgvuldig op individueel niveau en voorkeur uitgekozen), een potlood met opschrijfboekje, een blokje 'post its', een ballon en een vakantieboek met talige puzzels.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat de soms moeizaam verkregen technische leesvaardigheid van de leerlingen die van groep 3 naar groep 4 gaan, in de zomervakantie terugloopt. Daardoor hebben veel leerlingen bij de start van groep 4 niet meer het zelfde niveau als aan het eind van groep 3. Met name voor de zwakkere lezers is het daarom van belang ook in de zomervakantie dagelijks te oefenen. En dan bij voorkeur dingen die interessant zijn, zoals die brochure van het dierenpark, dat recept om zelf ijsjes te maken, of gewoon dat ene boek dat zo leuk is. Na de vakantie worden de boeken weer op school ingeleverd en gaan we even kletsen over wat we in de vakantie allemaal gelezen hebben. 

vrijdag 24 juni 2011

Musicals en boeken


Eén van de dingen die je achterlaat als je als leerkracht besluit in de bibliotheek te gaan werken is de groep 8 musical aan het einde van het schooljaar. Zo niet dit jaar: twee uitnodigingen! Gistermiddag speelde groep 8 van de Sjalomschool 'De Boskampi's' met veel gevoel voor maffia en maandag volgt 'Pudding Tarzan' op de Montessorischool. Twee keer een boek :D!

Voor meer musicals die een boek als uitgangspunt hebben, kijk hier op de site van Het Verkeerde Beentje.

vrijdag 17 juni 2011

Bibliotheek in school geopend!

En dan staat íe daar. Een minibibliotheek met alles erop en eraan. Nieuwe kasten in een lekker kleurtje, boeken geordend, kleedje op de vloer. Was dit nou zoveel werk?? Wat is er eigenlijk gebeurd het afgelopen jaar?

Eenmaal op de plank en geordend, lijkt het allemaal een fluitje van een cent. Maar wat was het een hoop uitzoekerij. Hoe stel je een collectie boeken samen die aantrekkelijk is, graag gelezen wordt, en die de kinderen ook kennis laat maken met de diversiteit van jeugdliteratuur en illustraties.
Wat voor kasten wil je dan, hoog, laag, boeken in bakken of op planken, hout of staal, Ikea of biebkwaliteit?
En wat is Kunst van Lezen dan precies?
Hoe krijg je boeken die niet door de ballotage zijn gekomen ongemerkt de deur uit? Ondanks vies, kapot, gewoon stom of van meerdere decennia geleden, zijn er toch altijd heel veel mensen die ze het liefst direct weer terugzetten in de kast. 'Boeken gooi je niet weg' is een overtuiging die vastgebakken zit in het collectief bewustzijn. En als boekenliefhebber snap ik ook wel waar dat vandaan komt. Maar er zijn grenzen!! Van Pinkeltje en meester Pompelmoes wordt de huidige Stilton- en mega Mindy generatie niet meer enthousiast.

Maar goed. De nieuwe bieb is een feit.

De BIEBkinderen die de bibliotheek straks gaan runnen staan te trappelen. Tijdens de opening hebben zij de genodigden met feestelijke strik om ieder een persoonlijke rondleiding gegeven. Vol vuur vertelden ze over de verschillende kasten, Educat, en hun eigen lievelingsboeken.
De schoolbibliotheek is bij deze voor geopend verklaard!





(Toevoeging: bericht op de Kunst van Lezen site)