Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
woensdag 29 juni 2011
Tegen de zomerdip
'YES!' ging er door de aula toen ik gisteren voor alle aankomende 4e groepers een tasje bij me had. In dat tasje een aanval tegen de zomerleesdip: 3 bibliotheekboeken (zorgvuldig op individueel niveau en voorkeur uitgekozen), een potlood met opschrijfboekje, een blokje 'post its', een ballon en een vakantieboek met talige puzzels.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de soms moeizaam verkregen technische leesvaardigheid van de leerlingen die van groep 3 naar groep 4 gaan, in de zomervakantie terugloopt. Daardoor hebben veel leerlingen bij de start van groep 4 niet meer het zelfde niveau als aan het eind van groep 3. Met name voor de zwakkere lezers is het daarom van belang ook in de zomervakantie dagelijks te oefenen. En dan bij voorkeur dingen die interessant zijn, zoals die brochure van het dierenpark, dat recept om zelf ijsjes te maken, of gewoon dat ene boek dat zo leuk is. Na de vakantie worden de boeken weer op school ingeleverd en gaan we even kletsen over wat we in de vakantie allemaal gelezen hebben.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten