Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label voorlezen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label voorlezen. Alle posts tonen

woensdag 27 november 2013

De Voorleesexpress gaat van start in Capelle en Krimpen

Spaans en Somalisch hoorde ik vanmorgen vooral in de Ouderkamer van De Octopus. Eén moeder met Roemeens als moedertaal zat het allemaal stilletjes aan te horen. Precies de doelgroep waar Patricia van De Voorleesexpress voor kwam. De vrijwilligers van De Voorleesexpress komen namelijk thuis voorlezen in gezinnen met kinderen die (mogelijk) een taalachterstand hebben. 
Deze ouders (en hoera, hoera, er waren ook twee vaders!) erkennen het belang van voorlezen voor de taalontwikkeling van hun kroost, maar voelen zich vaak nog niet zeker genoeg om dat zelf te doen. De vrijwilligers van De Voorleesexpress gaan daar bij helpen. Kijk voor meer informatie op de site






Onze collega Anke heeft zich aangemeld als vrijwillige voorlezer en gaat in februari van start. Te zijner tijd zullen we haar natuurlijk vragen ons meer te vertellen! 

woensdag 5 oktober 2011

Een goed begin...



De Groene Superheld!
Op de Groen van Prinstererschool, waar we met veel enthousiasme bezig zijn een nieuwe schoolbibliotheek te bouwen, is vandaag een Superheld gesignaleerd... De directeur zag het wel zitten om de kinderboekenweek met een knaller te beginnen. Verkleed als 'Groene Superheld' toog hij de klassen rond. Alleen die zilveren laarzen zijn al heldhaftig te noemen. De kinderen hadden eerder vanochtend al ademloos zitten luisteren toen leerkrachten uit andere klassen een stukje kwamen voorlezen uit hun lievelingsboek. Een greep uit de titels die langskomen: Kolletje, Super Jan, Meester Jaap en Zwarte sneeuw. De hele kinderboekenweek lang zullen leerkrachten verschillende groepen bezoeken om kinderen enthousiast te maken voor hún boek. Volgende week wordt er dan tijdens de voorleesverkiezing bepaald welk boek er helemaal wordt voorgelezen.. 
Goed bezig op de Groen!
Wiplala..
..en Kolletje

dinsdag 7 december 2010

Lezende kinderen komen beter terecht

Dit stukje stond vandaag op de website van de Telegraaf:
LEIDEN -  Kinderen en jongeren die in hun vrije tijd veel lezen, belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Dat blijkt uit een literatuurstudie van pedagoog Suzanne Mol. Zij promoveerde dinsdag aan de Universiteit Leiden.
Mol bestudeerde 146 internationale wetenschappelijke onderzoeken. Daaraan werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Zij concludeert dat kinderen die veel lezen, niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie.

Voorgelezen
Uit het onderzoek blijkt ook dat kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen, te beginnen met prentenboeken, een grotere woordenschat hebben als zij naar school gaan. Ook kennen zij al meer klanken en namen van letters dan leeftijdgenootjes die niet worden voorgelezen.

donderdag 21 januari 2010

Nu we het toch over voorlezen hebben


Kijk eens in dit Nationaal Prentenboeken Archief. Vele tips, thema's, boeken, digitale versies, levende prentenboeken en schooltvfilmpjes op een rij. Voorlezen, doe het elke dag.

vrijdag 30 oktober 2009

Prinses Laurentien leest voor uit eigen werk

Gisteren zag ik bij De wereld draait door prinses Laurentien aan tafel zitten bij Matthijs van Nieuwkerk. Dat zij een grote voorliefde voor voorlezen heeft was mij bekend. Dat ze samen met illustrator Sieb Posthuma een boek had gemaakt niet. Het heet Mr. Finney en de wereld op zijn kop. En wat ik ook niet wist, is dat zelfs volwassenen genieten als ze worden voorgelezen. Bekijk het filmpje maar eens. Na een minuut of 8 begint het voorleesfragment. Giel Beelen krijgt een knuffel een stopt meteen zijn duim in zijn mond en Gerrit Komrij luistert ademloos met open mond :)........ Of zou het komen omdat ze een prinses is?
Deze prinses draagt in ieder geval graag het enorme belang van voorlezen uit. Bij Van Nieuwkerk aan tafel vertelt ze daar meer over en in het boek zit een boekenlegger met voorleestips. Hopen dat ie gauw in de bibliotheek te lenen is!

maandag 20 april 2009

'Hoor jij wat ik hoor?' - Maranke Rinck in de klas







'Hoor jij wat ik hoor?' Met deze vraag begint het prentenboek Ik voel een voet van Maranke Rinck. Eigenlijk zou het alleen een voelboek worden, maar het boek was zo succesvol dat er ook een 'gewoon' prentenboek van uitkwam. En succesvol was het ook vanmorgen toen de schrijfster in de klas was: voorlezen, luisteren, vertellen en voelen. Het kwam allemaal aan bod. De boeken, wat knuffels, een blinddoek en een papiertje om te ritselen, meer was er voor Maranke Rinck niet nodig om er een geslaagd bezoek van te maken. Morgen zijn de andere onderbouwgroepen aan de beurt.