Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 12 januari 2012

Skoolzonecursus: Neus, lees & vraag!


Vele boeken stonden te wachten op de Klim Op-meiden die zich hadden opgegeven voor de Skoolzonecursus. Ze hadden aangegeven dat ze vooral geïnteresseerd waren in Planeten, Dieren, Mensen, Sport en Techniek. De opdracht voor deze week: ga eens even neuzen, zoek een boek dat je interesseert en lees. Er zijn post its en stiften voor het geval je iets interessants tegen komt.  

Het hele idee is namelijk dat de aanleiding voor het werkstuk een 'boek' is en geen 'onderwerp'. Vaak krijgen kinderen de opdracht een onderwerp te kiezen en daar boeken bij te zoeken. Veel kinderen vinden het moeilijk om van groot naar klein te werken, al die informatie te screenen en te selecteren wat je wel en niet wilt gebruiken, welke hoofdstukken je wilt bespreken. Naar voorbeeld van Jos Walta draaien we het in deze cursus om: kies een boek dat boeit, bekijk welk hoofdstuk vragen bij je oproept en gebruik dat als uitgangspunt voor je presentatie. Die mag mondeling of schriftelijk zijn. Jos Walta beschrijft deze manier in zijn boek OPEN BOEK vanaf p. 107.



Dat neuzen bleek geen probleem. Het lezen ook niet. De volgende stap was: maak een woordweb van alles wat je al weet over je onderwerp. Schrijf met een andere kleur alles op wat je graag wilt weten. Dat was al een beetje moeilijker. Voor Gina was al snel duidelijk waar het over moet gaan. Ze wil vooral weten hoe een baby in de buik leeft voor het geboren wordt. Hoe kunnen ze eten, groeien, voelen, horen en zien? Aysa worstelde wat langer. 'Ik wil het over computers doen, maar er valt zo veel te weten over computers. Hoe ze werken, de elektriciteit enzo. Maar ook hoe chatten kan. Dat vind ik ook wel interessant, maar dat staat weer niet in dit boek. Dat is toch een beetje niet zo leuk, trouwens.' 

De slotopdracht was het allermoeilijkst: formuleer een onderzoeksvraag (of misschien zelfs wel twee...?) Een vraag die je niet met 'ja' of 'nee' kan beantwoorden en die uitnodigt tot schrijven (of vertellen) over je onderwerp. Een pittige opdracht, waar ze een week over kunnen nadenken. Want woensdag zien we elkaar weer en dan gaan we de vragen bespreken en verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten