Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
woensdag 26 september 2012
Jacques comes to town!
Had je je kaartje voor Biebsala nog niet gekocht dan heb je mazzel! 10% korting voor de bofferds onder ons. Doe het snel wat jij wilt Jacques Vriens toch ook wel zien? Ik kan je vertellen dat ie niet alleen goed verhalen kan schrijven, hij kan ze misschien wel nóg beter vertellen!!Echt waar! Meer weten? Klik op de link. Tot volgende week in het Isalatheater.
woensdag 19 september 2012
Voorleespromotie in de De Ouderkamer
Alle ouders van de kleuters waren uitgenodigd in De Ouderkamer van basisschool De Octopus. Juf Marian zou vertellen over voorlezen en woordenschatontwikkeling. Voor veel van deze kleuters is dat enorm van belang omdat ze thuis een andere taal spreken dan het Nederlands. In de brochure Meer lezen, beter in taal van Kunst van Lezen staat beschreven dat nederlandstalige kleuters al een voorsprong hebben van zo'n 2000 woorden. Aan het einde van de basisschool is dat verschil opgelopen tot zo'n 7000 woorden. Reden genoeg dus om hard te werken aan de woordenschatontwikkeling van alle, maar vooral anderstalige leerlingen. En dat wil De Octopus graag! Door de ouders uitleg te geven in De Ouderkamer, door hen de boekjes mee naar huis te geven die in de klas ook worden gelezen, door hen woordenlijsten aan te reiken die ze spelenderwijs kunnen herhalen tijdens het voorlezen. En door hen op het hart te drukken dat voorlezen niet alleen leerzaam en belangrijk is, maar vooral ook heel erg leuk.
Enthousiaste moeders en vaders (!) gingen de deur uit met
of
De school gaat hierbij uit van de thema's van Ik & Ko en de bibliotheek kan zorgen voor voldoende exemplaren van de geselecteerde boeken. Fijn, zo'n samenwerking tussen ouders, school en bibliotheek! Want kinderen die veel lezen en worden voorgelezen doen het beter op school!
Labels:
circus,
De Octopus,
kleuters,
ouderkamer
dinsdag 4 september 2012
Voorlezen voor peuters
Kinderwagens, boekfiguren om mee te spelen, voorlezers, buurtmoeders en peuters, 't is een gezellige drukte in de bieb in deze Week van de Alfabetisering. Collega's Anke en Jolanda vertellen over het belang van voorlezen. Voor nederlandstalige én anderstalige kinderen is het behalve leuk ook leerzaam. Wie elke dag wordt voorgelezen kent veel meer woorden als hij naar groep 1/2 gaat. Als je veel woorden kent, kan je meer dingen begrijpen en gaat het leren op school makkelijker. Voorlezen? Doe het elke dag!
woensdag 1 augustus 2012
Komkommertijd...
Heerlijk! De hele vakantie de tijd om eens rustig te werken aan wat bleef liggen dit afgelopen schooljaar. In de schoolbibliotheken liggen nog allerlei klusjes waar we maar niet aan toekwamen.
En ook de bibliotheek in school die tijdens de komende kinderboekenweek in gebruik wordt genomen, is nog niet af. Nog lááááááng niet.
Veel nieuwe boeken zijn er aangeschaft. Vanuit prijstechnische overwegingen én om de bekenniste middenstander een handje te helpen, schaffen we onze boeken niet enkel aan bij NBD Biblion, de meest gebruikelijke leverancier voor de bibliotheek.
Het is leuk shoppen, kopje koffie erbij en op je gemakje rondsnuffelen. En dan wel de focus op de boeken. Moeilijk want écht veel andere leuke dingen bij de Kleine Kapitein. Inmiddels is deze oude bekende verhuisd, te vinden aan de Botersloot, vlakbij de Rotterdamse Bieb. Nóg meer te zien.
Ook het shoppen bij NBD Biblion is een feestje.(Zeg zelf; boeken kopen met een flink budget op zak is toch een fijne tijdsbesteding).
Omdat daar de boeken al gestickerd zijn, scheelt het ons een hoop tijd en dat was de andere overweging.
Wat is het elke keer toch weer leuk om een collectie samen te stellen. Uiteraard lettend op de doelgroep, en rekening houdend met de wensen van kind en leraar. Net die middenweg vinden tussen de boeken die 'in' zijn, en de juweeltjes waarvan je hoopt dat ze door meer mensen worden ontdekt. Hopelijk valt de keuze ook ditmaal weer in goede aarde. Want het grootste compliment zijn kinderen die lezen. Maar goed. Zover is het nog niet, eerst nog even dóór. En gáán!!
dinsdag 10 juli 2012
Capelle Campuskids openen Junglespeelplek De Wiekslag
Ja hoorrrr, Junglespeelplek De Wiekslag werd zojuist onder oorverdovend lawaai geopend. De jongens van de Brassband wisten de feestelijke sfeer er goed in te krijgen en de kinderen van de Capelle Campus konden wethouder Dick van Sluis vol trots helpen bij het officiële moment. Tadaaaaah.
donderdag 14 juni 2012
Jammer...
Gisteren feest op de Groen, en vandaag ietwat sippe gezichten op de Sjalom. 'Gaat dat allemaal weg?!' Helaas, jongens. En meiden. Het schooljaar zit er bijna op, dus de bezem gaat door de school. Ook door de bibliotheek. De leencollectie gaat voor de helft weer terug naar de bieb. Dominique en Steven uit groep acht vinden dat wel jammer. 'Het lezen was het afgelopen jaar wel veel leuker op school. Daarvoor waren er vooral veel oude boeken. Dit waren leuke, nieuwe en grappige boeken. Daar moeten ze volgend jaar ook een beetje op letten als ze nieuwe boeken gaan kopen. Want grappige boeken vinden veel kinderen leuk.'
Lettervreters Jade en Leanne uit groep 6 en groep 7 hebben de meeste boeken al gelezen. Ze hopen dat er volgend jaar weer net zoveel leuke nieuwe boeken worden gekocht die ze nog niet kennen. 'En he, we gaan dan toch gewoon naar de bieb...'
Maar wees gerust, jongens en meiden. Juf Sandra kan niet wachten om nieuwe boeken aan te schaffen voor het komende schooljaar!
woensdag 13 juni 2012
Geopend!
Schoolbibliotheek nummer vier is een feit in Capelle aan den IJssel.
Nou ja, tenminste, er zullen hier wel meer schoolbibliotheken zijn, maar de vierde schoolbieb die tot stand is gekomen in een nauwe samenwerking tussen school en bibliotheek. Twee leescoordinatoren, een mediacoach en een leesconsulente hebben samen met een grote groep vrijwilligers (moeders!), de krachten verenigd en zijn begonnen aan de opbouw van een aantrekkelijke schoolbibliotheek.
Eentje die voldoet aan onze eisen. En we zijn streng, want als lezen-is-leuk-promotieteam hebben we een naam hoog te houden. Lezen is pas leuk als er ook iets te kiezen is. Als er iets voor je bij zit. Als er óók een boek is over jouw bijzondere hobby. En als er óók boeken van je favoriete serie te vinden zijn. En ja; natuurlijk, óók Geronimo en 'Hoe overleef ik' horen thuis in de school collectie. Kinderen en leraren zijn samen in de winkel geweest om te bepalen wat er niet mocht ontbreken in de bibliotheek.
De bieb op de Groen zal zich de komende tijd bewijzen. Geassisteerd door het team bevlogen biebmoeders zullen de kinderen iedere week een kijkje komen nemen. Ze kunnen in de digitale catalogus op zoek naar hun specifieke wens, of heerlijk grasduinen in de collectie. Lenen wat je leuk vindt, en dan elke dag lekker lezen in de klas.
Veel plezier!

Abonneren op:
Posts (Atom)





