Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
dinsdag 23 november 2010
Helaas!
Helaas gaat de informatieve discussie over mediawijze kinderen morgen in de bibliotheek aan het Stadsplein niet door wegens te weinig belangstelling :(
maandag 22 november 2010
Doe de quiz
Van 24 november tot 1 december is de Week van de Mediawijsheid. Morgen is de officiële opening. Dan worden in talloze bibliotheken activiteiten georganiseerd rond het onderwerp mediawijsheid. In de bibliotheek aan het Stadsplein vindt woensdag 24 oktober een informatieve discussie plaats met Bamber Delver over kinderen en jongeren op internet (van 19.45 tot 21.30 uur, € 2,50 voor leden, € 3.50 voor niet-leden, kinderen gratis, aanmelden via formulier). Er is ook een speelse quiz te vinden, waarin je kunt testen hoe mediawijs je bent.
Labels:
bamber delver,
quiz,
week van de mediawijsheid
vrijdag 19 november 2010
Teken ook de petitie voor behoud van bibliotheken!
Ze vallen bij bosjes, de bibliotheken in Nederland. Ook Capelle moet er helaas aan geloven. Tegen? Steun dan de bibliotheken in Nederland door hier de petitie te tekenen.
Een goede openbare bibliotheek in de wijk is geen (linkse) hobby maar een basisvoorziening voor jong en oud. Wist je dat een kwartier (voor)lezen per dag voor kinderen leidt tot een uitbreiding van hun woordenschat met zo'n 1000 woorden per jaar? Die woorden zijn samen met een goed technisch leesniveau de basis voor leesplezier en leesbegrip. Beide zijn van belang, maar leesbegrip is daarnaast ook nog eens de belangrijkste voorspeller voor succes op school en in de latere carrière! Beslist geen hobby dus, maar noodzaak. En dat lezen ook nog leuk is, da's natuurlijk mooi meegnomen.
Een goede openbare bibliotheek in de wijk is geen (linkse) hobby maar een basisvoorziening voor jong en oud. Wist je dat een kwartier (voor)lezen per dag voor kinderen leidt tot een uitbreiding van hun woordenschat met zo'n 1000 woorden per jaar? Die woorden zijn samen met een goed technisch leesniveau de basis voor leesplezier en leesbegrip. Beide zijn van belang, maar leesbegrip is daarnaast ook nog eens de belangrijkste voorspeller voor succes op school en in de latere carrière! Beslist geen hobby dus, maar noodzaak. En dat lezen ook nog leuk is, da's natuurlijk mooi meegnomen.
Digitips van Digipiet
Digitips, zelfs de pieten zijn op de hoogte, dat blijkt maar weer :). Jij (en je ouders) toch ook? Meer weten over dit onderwerp? Kom as. woensdag naar de bieb!
Labels:
digipiet,
digitips,
mijn kind online
donderdag 18 november 2010
Stemmen voor je eigen BieB
Op de Klim-Op school wordt hard gewerkt aan het realiseren van een nieuwe schoolbibliotheek. Compleet met een nieuwe collectie boeken, mooie bibliotheekmeubels en een geautomatiseerd uitleensysteem. Om een en ander een beetje te laten leven onder de Klim-Op kinderen is er een stembus gemaakt.
Kinderen mogen door middel van een stembriefje op het boek stemmen waarvan ze vinden dat het echt niet mag ontbreken in de schoolbibliotheek. In groep vijf is er inmiddels gestemd en wonder boven wonder: het boek wat door de juffen wordt voorgelezen doet het goed. Weer een bewijsje van het feit dat voorlezen bij uitstek (naast heel leuk) leesbevordering is.
Waar ik dacht stapels Geronimo & Joe Carrot, of Mees Kees te kunnen tellen, verbazen de kinderen mij met hun keuze; een leerling had even hulp nodig, ze kon zo gauw niet op de naam komen van de schrijver van haar favoriete boek. Wellicht was het boek ook bekend zonder auteur, dus gevraagd naar de titel van dat boek waarvan ze vond dat iedereen het zou moeten lezen. 'Ot en Sien' zei ze. Toch goed om eens de stem (letterlijk!) van de kinderen te horen, zo kom je nog eens op een ander idee.
Kinderen mogen door middel van een stembriefje op het boek stemmen waarvan ze vinden dat het echt niet mag ontbreken in de schoolbibliotheek. In groep vijf is er inmiddels gestemd en wonder boven wonder: het boek wat door de juffen wordt voorgelezen doet het goed. Weer een bewijsje van het feit dat voorlezen bij uitstek (naast heel leuk) leesbevordering is.
Waar ik dacht stapels Geronimo & Joe Carrot, of Mees Kees te kunnen tellen, verbazen de kinderen mij met hun keuze; een leerling had even hulp nodig, ze kon zo gauw niet op de naam komen van de schrijver van haar favoriete boek. Wellicht was het boek ook bekend zonder auteur, dus gevraagd naar de titel van dat boek waarvan ze vond dat iedereen het zou moeten lezen. 'Ot en Sien' zei ze. Toch goed om eens de stem (letterlijk!) van de kinderen te horen, zo kom je nog eens op een ander idee.
Jan Paul en zijn Superslimme dieren
Gisteren was het zover: de afsluiting van de Bieb-bendes met en over Jan Paul Schutten.
Kinderen van twee scholen in Capelle hebben zich een aantal weken voorbereid. Het resultaat: een Voorleesquiz met echte prijzen, Powerpoint presentaties over leven en werk van de auteur en ook een dansje op het onnavolgbare 'Waku waku' van Shakira. Wat dat met de boeken van Jan Paul te maken heeft vraag je je af?
Wij in eerste instantie ook, maar er is een volkomen logische verklaring: Aldus de 'dancing girls'; ..'In het boek 'De wraak van het spruitje'gaat het over gezonde voeding. Wat ook belangrijk is voor een gezond leven; lekker dansen!!'. Nou ja. Als ze maar lol hebben.
Aanradertje: 'Superslimme dieren' de nieuwste titel van Schutten. Hij heeft ons het ene na het andere bijzondere verhaal verteld over het dierenrijk, en toegegeven: de mens kan er nog wat van leren.
Kinderen van twee scholen in Capelle hebben zich een aantal weken voorbereid. Het resultaat: een Voorleesquiz met echte prijzen, Powerpoint presentaties over leven en werk van de auteur en ook een dansje op het onnavolgbare 'Waku waku' van Shakira. Wat dat met de boeken van Jan Paul te maken heeft vraag je je af?
Wij in eerste instantie ook, maar er is een volkomen logische verklaring: Aldus de 'dancing girls'; ..'In het boek 'De wraak van het spruitje'gaat het over gezonde voeding. Wat ook belangrijk is voor een gezond leven; lekker dansen!!'. Nou ja. Als ze maar lol hebben.
Aanradertje: 'Superslimme dieren' de nieuwste titel van Schutten. Hij heeft ons het ene na het andere bijzondere verhaal verteld over het dierenrijk, en toegegeven: de mens kan er nog wat van leren.
Labels:
bieb-bende,
BSN,
Capelle aan den IJssel,
Jan Paul Schutten,
lezen
dinsdag 9 november 2010
Discussieer mee in de bieb over mediawijze kinderen
De invloed van de media in het leven van kinderen is alom aanwezig. De maatschappelijke discussie over dit thema laat een terechte zorg zien bij ouders en leerkrachten over de eventuele schadelijke effecten van mediagebruik. Wel of geen filters op de computer? Hoe voorkom je cyberpesten? Hoe houd je (mobiele telefoon)kosten in de hand? Kortom: hoe voeden we onze kinderen op tot mediawijze burgers?
Op 24 november staat deze vraag centraal in Bibliotheek aan den IJssel. Onder leiding van Bamber Delver, specialist op het gebied van de invloed van media op kinderen en jongeren, wordt er over dit onderwerp gesproken.
waar: Bibliotheek aan den IJssel, Stadsplein 39 in Capelle
wannneer: woensdag 24 november 2010 van 19.45 tot 21.30 uur
kosten: € 2,50 voor leden, € 3.50 voor niet-leden, kinderen gratis
aanmelden via formulier op http://www.bibliotheekaandenijssel.nl/
Op 24 november staat deze vraag centraal in Bibliotheek aan den IJssel. Onder leiding van Bamber Delver, specialist op het gebied van de invloed van media op kinderen en jongeren, wordt er over dit onderwerp gesproken.
waar: Bibliotheek aan den IJssel, Stadsplein 39 in Capelle
wannneer: woensdag 24 november 2010 van 19.45 tot 21.30 uur
kosten: € 2,50 voor leden, € 3.50 voor niet-leden, kinderen gratis
aanmelden via formulier op http://www.bibliotheekaandenijssel.nl/
Labels:
bamber delver,
disdussie,
mediawijsheid
Abonneren op:
Posts (Atom)



