Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

Posts tonen met het label aidan chambers. Alle posts tonen
Posts tonen met het label aidan chambers. Alle posts tonen

vrijdag 8 oktober 2010

Lezen in groep 5


In groep 5 werd vanmorgen druk gelezen. Daarna mocht iedereen een actviteit rondom zijn of haar boek kiezen. De één vertelde wat, de ander schreef iets op, twee groepjes maakten een verhaal op de computer of las gewoon lekker door. Weer anderen tekenden een eigen voorkant of knipten een kopie van het omslag in stukjes die de buurman of buurvrouw dan weer in elkaar kon puzzelen. Djamayra legt uit waarom haar boek zo leuk is: 'Nou, deze tekening is heel mooi en dan wil ik ook mijn zomerjurk of een korte broek.' Djamayra doet precies wat Aidan Chambers (zijn boek Vertel eens... is een echte aanrader!) zo van belang vindt: een connectie maken tussen jezelf en dat wat je leest.

donderdag 12 november 2009

Een goed gesprek



Sinds een tijdje volg ik op internet een discussie tussen volwassenen rondom Geronimo Stilton en zijn populaire boeken. En omdat er veel Geronimoliefhebber zijn in de klas van juf Judith die hun boekbespreking willen houden over deze muis, leek het mij hoog tijd voor een 'goed' gesprek. En met goed doel ik dan op de richtlijnen en aanwijzingen van leesbevorderingsgoeroe Aidan Chambers.

Ik had met liefhebbers te maken die precies wisten te vertellen waarom Geronimo leuk is. Het is spannend (het waarom kwam niet goed uit de verf) en vooral grappig. De humor zit 'm vooral in de karakters van Geronimo en Klem. Geronimo is erg overdreven en dat leidt soms tot situaties die de kinderen als fanatasierijk en hilarisch beschouwen. Klem is ook leuk omdat hij zo oliedom kan doen. In de boeken, maar ook in de filmpjes op tv, komt dat duidelijk uit de verf. Verder zijn de namen grappig. Deze groep beschouwde dat als leuke taalgrapjes en woordspelingen.
Wat opvalt en bijzonder is aan deze boeken, is -natuurlijk- de vormgeving: kleurrijk, leuke letters, leuke tekeningen, stickers om te plakken. En vooral dát is wat bij de liefhebbers in de smaak valt. 'Daardoor leest het heel snel en dat is leuk.' Ook het onderwerp (vooral voetbal) en de herkenbaarheid ervan, kan ervoor zorgen dat het boek populair is.
Op de vraag wat leuker is -het boek of de filmpjes- werd verschillend gereageerd. De een vindt een filmpje leuker, 'want dan zie je wat er gebeurt', maar de anders maakt die film graag in zijn hoofd.
Allerlei redenen om Geronimo wel of juist niet leuk te vinden dus...