Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

maandag 8 april 2013

Yes, geschiedenis!

Vanmorgen was de aftrap. Om half negen begon de geschiedenisles in groep 5 van De Octpus. Om vijf over half negen gingen de methodeboeken terug in de laatjes.


We gaan namelijk drie weken lang lessen doen naar aanleiding van jeugdboeken. Informatief en verhalend, moeilijk en makkelijk, dik en dun, oud en nieuw, klassiekers en nieuw verschenen boeken. Boeken te kust en te keur! En allemaal over RIDDERS & KASTELEN.




Gewapend met een kleine collectie mocht ik het thema vanmorgen introduceren. We praatten wat om te ontdekken wat we allemaal al wisten en nog niet wisten. Ik liet wat afbeeldingen via Google en wat boeken zien en de vragen borrelden meteen op. ‘Wanneer ontstonden ze?’ ‘Hoe bouwden ze? Want ze hadden helemaal nog geen sterke lijm.’ ‘Waarom zit er geen dak over het héle kasteel?’ ‘Hoe werd je ridder?’



De interesse was gauw gewekt! Voor Brief voor de koning en Schildknaap op het Muiderslot werd onmiddellijk een wachtlijst opgesteld. En ook de informatieve boeken zullen veel gepakt worden komende periode. Al was het maar omdat de vele vragen in een uurtje niet allemaal beantwoord konden worden. En bovendien zal de begrijpend lezenles deze week gaan over een tekst uit één van die boeken. Juf Else gaat de strategieën van Nieuwsbegrip (de vaste methode) toepassen bij het lezen in boeken over kastelen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: ze betrekt niet alleen jeugdboeken bij een zaakvak. De kinderen leren zo de vaardigheden die ze bij Nieuwsbegrip oefenen, toe te passen op andere teksten.



’t Was een leuke aftrap. Of ik morgen terug mocht komen met nog meer nieuwe boeken? ‘Jaaaah!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten