Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 11 april 2013

Waar let groep 5 op?

Hoe kies je nou het juiste informatieboek? Er zijn er zoveel over ridders. En over kastelen. En over ridders én kastelen? Waar let groep 5 nou op?




'Er moeten goede platen in zitten.' Is dat belangrijk dan? 'Ja, want dat geeft ook veel informatie. Dan weet je al waarover het gaat. En wat je niet weet kun je zien en lezen.' S. heeft blijkbaar goed opgelet bij begrijpend lezen, want dit is één van de strategieën die bij Nieuwsbegrip behandeld worden. En het is hartstikke waar, natuurlijk. Daarnaast maken mooie afbeeldingen een boek ook aantrekkelijk. Het viel me op dat veel kinderen een lichte voorkeur hebben voor illustraties in plaats van foto's. Och, voor elk is er wat wils. En van elke titels zijn er meer dan genoeg exemplaren.

Tijdens het praten over de verschillende boeken borrelden weer nieuwe vragen op. P. gaat uitzoeken wat nou het verschil is tussen burchten, kastelen en paleizen. 'Ik denk dat een burcht was voor bescherming en een paleis voor deftig doen. Maar ik weet het nog niet precies.' R. weet inmiddels het verschil tussen rijpaarden, reispaarden en vrachtpaarden en maakt daar een mooi stukje over voor de muurkrant. S. gaat ons volgende week alles uitleggen over toernooien. Zijn stukje komt uiteraard ook op de muurkrant.

En dan nog die brief voor de koning.... Juf M. kon niet geloven dat groep 5 echt zo enthousiast was. Toen ik vast één binnengekomen reservering uit mijn tas kon toveren gingen er meteen vingers de lucht in. 'Mag ik? Mag ik?'

De ochtend werd afgesloten met een ridderles van het Museon. Nieuwsbegripstrategieën toepassen in andere teksten. Leuk, leuk, leuk.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten