Waar lopen we warm voor? Wat valt ons op? Welke activiteiten maken ons blij? Welke onderwijsontwikkelingen inspireren ons? Hoe gebruiken we oude en nieuwe media? Welke boeken betoveren ons? Hoe bereiken we leerkrachten, leerlingen en hun ouders? Je leest het hier.
Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis
woensdag 1 augustus 2012
Komkommertijd...
Heerlijk! De hele vakantie de tijd om eens rustig te werken aan wat bleef liggen dit afgelopen schooljaar. In de schoolbibliotheken liggen nog allerlei klusjes waar we maar niet aan toekwamen.
En ook de bibliotheek in school die tijdens de komende kinderboekenweek in gebruik wordt genomen, is nog niet af. Nog lááááááng niet.
Veel nieuwe boeken zijn er aangeschaft. Vanuit prijstechnische overwegingen én om de bekenniste middenstander een handje te helpen, schaffen we onze boeken niet enkel aan bij NBD Biblion, de meest gebruikelijke leverancier voor de bibliotheek.
Het is leuk shoppen, kopje koffie erbij en op je gemakje rondsnuffelen. En dan wel de focus op de boeken. Moeilijk want écht veel andere leuke dingen bij de Kleine Kapitein. Inmiddels is deze oude bekende verhuisd, te vinden aan de Botersloot, vlakbij de Rotterdamse Bieb. Nóg meer te zien.
Ook het shoppen bij NBD Biblion is een feestje.(Zeg zelf; boeken kopen met een flink budget op zak is toch een fijne tijdsbesteding).
Omdat daar de boeken al gestickerd zijn, scheelt het ons een hoop tijd en dat was de andere overweging.
Wat is het elke keer toch weer leuk om een collectie samen te stellen. Uiteraard lettend op de doelgroep, en rekening houdend met de wensen van kind en leraar. Net die middenweg vinden tussen de boeken die 'in' zijn, en de juweeltjes waarvan je hoopt dat ze door meer mensen worden ontdekt. Hopelijk valt de keuze ook ditmaal weer in goede aarde. Want het grootste compliment zijn kinderen die lezen. Maar goed. Zover is het nog niet, eerst nog even dóór. En gáán!!
dinsdag 10 juli 2012
Capelle Campuskids openen Junglespeelplek De Wiekslag
Ja hoorrrr, Junglespeelplek De Wiekslag werd zojuist onder oorverdovend lawaai geopend. De jongens van de Brassband wisten de feestelijke sfeer er goed in te krijgen en de kinderen van de Capelle Campus konden wethouder Dick van Sluis vol trots helpen bij het officiële moment. Tadaaaaah.
donderdag 14 juni 2012
Jammer...
Gisteren feest op de Groen, en vandaag ietwat sippe gezichten op de Sjalom. 'Gaat dat allemaal weg?!' Helaas, jongens. En meiden. Het schooljaar zit er bijna op, dus de bezem gaat door de school. Ook door de bibliotheek. De leencollectie gaat voor de helft weer terug naar de bieb. Dominique en Steven uit groep acht vinden dat wel jammer. 'Het lezen was het afgelopen jaar wel veel leuker op school. Daarvoor waren er vooral veel oude boeken. Dit waren leuke, nieuwe en grappige boeken. Daar moeten ze volgend jaar ook een beetje op letten als ze nieuwe boeken gaan kopen. Want grappige boeken vinden veel kinderen leuk.'
Lettervreters Jade en Leanne uit groep 6 en groep 7 hebben de meeste boeken al gelezen. Ze hopen dat er volgend jaar weer net zoveel leuke nieuwe boeken worden gekocht die ze nog niet kennen. 'En he, we gaan dan toch gewoon naar de bieb...'
Maar wees gerust, jongens en meiden. Juf Sandra kan niet wachten om nieuwe boeken aan te schaffen voor het komende schooljaar!
woensdag 13 juni 2012
Geopend!
Schoolbibliotheek nummer vier is een feit in Capelle aan den IJssel.
Nou ja, tenminste, er zullen hier wel meer schoolbibliotheken zijn, maar de vierde schoolbieb die tot stand is gekomen in een nauwe samenwerking tussen school en bibliotheek. Twee leescoordinatoren, een mediacoach en een leesconsulente hebben samen met een grote groep vrijwilligers (moeders!), de krachten verenigd en zijn begonnen aan de opbouw van een aantrekkelijke schoolbibliotheek.
Eentje die voldoet aan onze eisen. En we zijn streng, want als lezen-is-leuk-promotieteam hebben we een naam hoog te houden. Lezen is pas leuk als er ook iets te kiezen is. Als er iets voor je bij zit. Als er óók een boek is over jouw bijzondere hobby. En als er óók boeken van je favoriete serie te vinden zijn. En ja; natuurlijk, óók Geronimo en 'Hoe overleef ik' horen thuis in de school collectie. Kinderen en leraren zijn samen in de winkel geweest om te bepalen wat er niet mocht ontbreken in de bibliotheek.
De bieb op de Groen zal zich de komende tijd bewijzen. Geassisteerd door het team bevlogen biebmoeders zullen de kinderen iedere week een kijkje komen nemen. Ze kunnen in de digitale catalogus op zoek naar hun specifieke wens, of heerlijk grasduinen in de collectie. Lenen wat je leuk vindt, en dan elke dag lekker lezen in de klas.
Veel plezier!

woensdag 2 mei 2012
Nou, gewoon... (jammer, da's niet genoeg)
't Was niet druk, maar wel leuk vanmorgen in de Kinderjurybus op het Stadsplein. Kinderen van verschillende scholen kwamen naar de workshop BOEKEN BEOORDELEN van Bas Maliepaard. 'Waar let je nou op als je kiest? Wat lees je graag? Probeer je wel eens iets anders? Wat is belangrijk?' Het zijn bekende vragen natuurlijk, maar toch valt het nog niet altijd mee op precies over te brengen wat je nou eigenlijk wilt zeggen. Na de workshop zijn deze kinderen daar in elk geval al een stuk beter in geworden. Bas: 'Je mag namelijk alles vinden van een boek, mooi, leuk, stom, saai, maar het helpt wel als je kan zeggen waarom je dat vindt. Stel je voor dat je meester of juf "onvoldoende" onder je opstel schrijft. Dan wil je natuurlijk weten waarom het niet goed is. Wat nou als hij dan zegt: Nou, gewoon. Daar ben je niet tevreden mee, toch?'
Er werd veel gepraat, geluisterd en geschreven. Ideeën en tips werden uitgewisseld en ouders en andere kinderen kwamen na afloop nog even een kijkje nemen in de bus.
Waarom de bus er stond? 11 mei is de laatste dag waarop je op je favoriete boek uit 2011 kunt stemmen. Daarna sluit de Kinderjury zich op om alle stemmen te tellen zodat zij op 6 juni de winnaar bekend kan maken. Ook nog meedoen? Kijk op de site!
donderdag 26 april 2012
Sjalom in de bieb
'Twee Narnia's en twee Grijze jager's'
'Ohhhhw, dat wordt leuk in de vakantie!'
(lezend in de rij terug naar school)
De afgelopen twee weken bezochten de groepen 1 tot en met 4 de bibliotheek al, vandaag was groep 5 aan de beurt. Een leesvirus zwierf rond en infecteerde bijna alle kinderen. Vaak doe je er je best voor, maar hier gebeurde het spontaan. 'Ohhhhw, dat wordt leuk in de vakantie!'
Ik zou zeggen: geniet er van jongens. En meiden! Tot na de vakantie.
woensdag 25 april 2012
Grijze jager-fan?
Kinderen van de plusklassen van De Klimop, CVS, De Octopus en De Tweemaster kwamen vanmorgen naar de Eurekalezing in Bibliotheek aan den IJssel. Archeoloog Evert van Ginkel vertelde bij de tentoonstelling 'Zuid-Holland voor het jaar 0' over de steentijd, de bronstijd en de ijzertijd, zijn werk als archeoloog en archeologische vondsten in onze provincie. Ben je Grijze jager-fan? Of wil je gewoon weten hoe de mensen leefden voor het jaar 0? Kom dan vanmiddag nog naar de bieb, want om half twee vertelt hij het nog een keer voor iedereen die geïnteresseerd is! Deelname is gratis.
Abonneren op:
Posts (Atom)




