Anke werkte voorheen in de kinderopvang en is daarom behalve leesconsulente dBos ook onze specialis

donderdag 14 juni 2012

Jammer...

Gisteren feest op de Groen, en vandaag ietwat sippe gezichten op de Sjalom. 'Gaat dat allemaal weg?!' Helaas, jongens. En meiden. Het schooljaar zit er bijna op, dus de bezem gaat door de school. Ook door de bibliotheek. De leencollectie gaat voor de helft weer terug naar de bieb. Dominique en Steven uit groep acht vinden dat wel jammer. 'Het lezen was het afgelopen jaar wel veel leuker op school. Daarvoor waren er vooral veel oude boeken. Dit waren leuke, nieuwe en grappige boeken. Daar moeten ze volgend jaar ook een beetje op letten als ze nieuwe boeken gaan kopen. Want grappige boeken vinden veel kinderen leuk.' Lettervreters Jade en Leanne uit groep 6 en groep 7 hebben de meeste boeken al gelezen. Ze hopen dat er volgend jaar weer net zoveel leuke nieuwe boeken worden gekocht die ze nog niet kennen. 'En he, we gaan dan toch gewoon naar de bieb...' Maar wees gerust, jongens en meiden. Juf Sandra kan niet wachten om nieuwe boeken aan te schaffen voor het komende schooljaar!

woensdag 13 juni 2012

Geopend!

Schoolbibliotheek nummer vier is een feit in Capelle aan den IJssel. Nou ja, tenminste, er zullen hier wel meer schoolbibliotheken zijn, maar de vierde schoolbieb die tot stand is gekomen in een nauwe samenwerking tussen school en bibliotheek. Twee leescoordinatoren, een mediacoach en een leesconsulente hebben samen met een grote groep vrijwilligers (moeders!), de krachten verenigd en zijn begonnen aan de opbouw van een aantrekkelijke schoolbibliotheek. Eentje die voldoet aan onze eisen. En we zijn streng, want als lezen-is-leuk-promotieteam hebben we een naam hoog te houden. Lezen is pas leuk als er ook iets te kiezen is. Als er iets voor je bij zit. Als er óók een boek is over jouw bijzondere hobby. En als er óók boeken van je favoriete serie te vinden zijn. En ja; natuurlijk, óók Geronimo en 'Hoe overleef ik' horen thuis in de school collectie. Kinderen en leraren zijn samen in de winkel geweest om te bepalen wat er niet mocht ontbreken in de bibliotheek. De bieb op de Groen zal zich de komende tijd bewijzen. Geassisteerd door het team bevlogen biebmoeders zullen de kinderen iedere week een kijkje komen nemen. Ze kunnen in de digitale catalogus op zoek naar hun specifieke wens, of heerlijk grasduinen in de collectie. Lenen wat je leuk vindt, en dan elke dag lekker lezen in de klas. Veel plezier!

woensdag 2 mei 2012

Nou, gewoon... (jammer, da's niet genoeg)

't Was niet druk, maar wel leuk vanmorgen in de Kinderjurybus op het Stadsplein. Kinderen van verschillende scholen kwamen naar de workshop BOEKEN BEOORDELEN van Bas Maliepaard. 'Waar let je nou op als je kiest? Wat lees je graag? Probeer je wel eens iets anders? Wat is belangrijk?' Het zijn bekende vragen natuurlijk, maar toch valt het nog niet altijd mee op precies over te brengen wat je nou eigenlijk wilt zeggen. Na de workshop zijn deze kinderen daar in elk geval al een stuk beter in geworden. Bas: 'Je mag namelijk alles vinden van een boek, mooi, leuk, stom, saai, maar het helpt wel als je kan zeggen waarom je dat vindt. Stel je voor dat je meester of juf "onvoldoende" onder je opstel schrijft. Dan wil je natuurlijk weten waarom het niet goed is. Wat nou als hij dan zegt: Nou, gewoon. Daar ben je niet tevreden mee, toch?'
Er werd veel gepraat, geluisterd en geschreven. Ideeën en tips werden uitgewisseld en ouders en andere kinderen kwamen na afloop nog even een kijkje nemen in de bus. Waarom de bus er stond? 11 mei is de laatste dag waarop je op je favoriete boek uit 2011 kunt stemmen. Daarna sluit de Kinderjury zich op om alle stemmen te tellen zodat zij op 6 juni de winnaar bekend kan maken. Ook nog meedoen? Kijk op de site!

donderdag 26 april 2012

Sjalom in de bieb

'Twee Narnia's en twee Grijze jager's'
'Ohhhhw, dat wordt leuk in de vakantie!'
(lezend in de rij terug naar school) De afgelopen twee weken bezochten de groepen 1 tot en met 4 de bibliotheek al, vandaag was groep 5 aan de beurt. Een leesvirus zwierf rond en infecteerde bijna alle kinderen. Vaak doe je er je best voor, maar hier gebeurde het spontaan. 'Ohhhhw, dat wordt leuk in de vakantie!' Ik zou zeggen: geniet er van jongens. En meiden! Tot na de vakantie.

woensdag 25 april 2012

Grijze jager-fan?

Kinderen van de plusklassen van De Klimop, CVS, De Octopus en De Tweemaster kwamen vanmorgen naar de Eurekalezing in Bibliotheek aan den IJssel. Archeoloog Evert van Ginkel vertelde bij de tentoonstelling 'Zuid-Holland voor het jaar 0' over de steentijd, de bronstijd en de ijzertijd, zijn werk als archeoloog en archeologische vondsten in onze provincie. Ben je Grijze jager-fan? Of wil je gewoon weten hoe de mensen leefden voor het jaar 0? Kom dan vanmiddag nog naar de bieb, want om half twee vertelt hij het nog een keer voor iedereen die geïnteresseerd is! Deelname is gratis.

woensdag 28 maart 2012

Eindelijk nieuws

Er is nieuws over de speelplekken die de kinderen van de Capelle Campus afgelopen zomervakantie mede hebben ontworpen. De gemeentelijke plannen zijn nu klaar en worden vanmiddag gepresenteerd. Voor de deelnemers van de Capelle Campus een leuke gelegenheid om elkaar weer eens te zien! Want wat was het leuk, die laatste week van de zomervakantie.

woensdag 7 maart 2012

Biebbende met Selma Noort

De biebbende is weer van start gegaan!
Deze keer gaan we boeken lezen van de schrijfster Selma Noort.

De leerlingen van de Sjalomschool in Schollevaar kwamen speciaal naar school, terwijl hun leraar aan het staken was! We gingen meteen aan de slag.
Boeken bekijken, uitkiezen en natuurlijk.......lezen!


We hebben informatie over Selma Noort opgezocht, en weten nu dat ze behalve schrijver ook beeldend kunstenaar is. Ze houdt van de natuur, en van honden! Haar hond is ook 'inspiratiebron' voor de boeken 'Donders!'

Voordat we naar huis gingen hebben alle kinderen een of twee boeken uitgekozen om mee naar huis te nemen en daar verder te lezen. Sommige kinderen konden niet stoppen met lezen!