Prachtig waren ze, maar ze werden niet uitgeleend. Heel
frustrend. Voor de ouders die de tassen hebben gemaakt én voor de leerkrachten
die weten dat er mooie materialen niks liggen te doen. Dat moet anders, dacht
de leeswerkgroep op OBS De Octopus. Het probleem was dat het in de praktijk een
‘gedoe’ bleek om de tassen te gebruiken. Waarom? Feitelijk bevatte één tas (te)
veel materialen waardoor het erg veel tijd kostte om de tas bij terugkomst te
controleren. Dat wierp een drempel op. Bovendien bevatte elke tas lange, talige
instructies die te moeilijk waren voor de veelal anderstalige ouders van de
leerlingen.
De tassen zijn in het verleden gemaakt volgens de officiële instructies
van de Verteltas. Maar toen collega’s van deze school acht jaar geleden de bijbehorende
cursus volgden was de situatie toch een beetje anders. Noem het voortschrijdend
inzicht, noem het handig gebruik maken van technische ontwikkelingen, feit is
dat de inhoud van de tassen iets compacter is geworden (twee boekjes en
maximaal twee spelletjes). De instructies zijn visueel gemaakt (lang leve de
smartphone met camera). En het internet biedt een toegankelijke plek voor meer
(zie de yurlspagina die eenvoudig via de website van de school te vinden is).
De Verteltassen van OBS De Octopus komen weer de kast uit en kinderen breiden
samen met hun ouders spelenderwijs hun woordenschat uit en genieten samen van
verhalen en spelletjes. En dáár was het allemaal om begonnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten