‘Nu hebben we zo’n mooie Bibliotheek
op School en nu heb ik toch steeds het probleem dat mijn leerlingen uit
groep vier de verkeerde boeken kiezen. Er kwam er vorige week een met een
C-boek terug. Wat kunnen we daaraan doen? Want dit kan toch niet de bedoeling
zijn.’
Nee dat klopt. Dat is inderdaad niet de bedoeling. Voorheen
was de boekkeuze voor groep 4 van meester Peter en juf Ilse beperkt tot de
boeken die in de klas aanwezig waren. Het waren er veel. Maar veel ervan waren
sterk verouderd of stuk. Met de komst van de
Bibliotheek op School veranderde de
collectie en kwamen er ook voor groep 4 frisse nieuwe exemplaren de school in.
Maar verkeerd kiezen was toch nog té vaak aan de orde. Geïnspireerd door wat
filmpjes op een school in de VS besloten we er een serie lessen aan te wijden.
Iedere leesles bevat een korte ‘workshop’, een voorleessessie,
een moment om vrij te lezen en korte individuele begeleidingsgesprekken. De
workshops gaan dan over onderwerpen als het achterhalen van jouw leesvoorkeur, het
leren kennen van de verschillende genres, (nogmaals) een rondleiding in de Bibliotheek op School, het maken van korte
boeknotities, het geven van je beargumenteerde mening over een boek en last but
not least: het vinden van een passend boek. Want alleen een boek dat goed bij
je past helpt je om een betere lezer te worden. En met 'precies goede' boeken is het als met nieuwe schoenen: ze moeten mooi zijn én bovendien lekker lopen, anders heb je er niks aan.
Het bleek al snel dat het moment om vrij te lezen nog niet
zodanig rustig verliep dat we konden starten met de individuele
gesprekken. ‘Dan nemen we er meer tijd voor,’ besloten de meester en de juf
samen. ‘Onze leerlingen zijn dit over het algemeen niet gewend, er is thuis
lang niet altijd de leescultuur waar wij mee opgegroeid zijn. Als wij het de
kinderen niet leren, wie dan wel?’ Aldus besloten. We zouden net zo lang
oefenen met het creëren van rust tijdens het vrij lezen tot wij in staat werden
gesteld de leesgesprekken te voeren. En tot mijn grote vreugde gebeurde dat
deze week spontaan. Wiktoria kon me vertellen waarom ze Super Jan zo leuk vond.
Met Anand kon ik samen op zoek naar een ‘precies goed’ boek. Nadat ik met Djelano had kunnen spreken wist ik meteen dat ik voor hem
wat extra’s uit de openbare bieb mee moest nemen: Het Grote Koen Kampioen
Voetbal Boek met ‘vette trucs’. En Jurendell kiest in plaats van 2 boeken voor
het gemak liever 7 boeken, ‘want ik houd nu eenmaal heel erg van boeken en
lezen. Dus.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten